Byggahus.se

Brant ökande byggkostnader

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 597 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Kostnaderna för att bygga nya bostäder i Sverige har ökat brant på 10 år. Men tvärt emot vad många tror är ökningen inte störst i Stockholm och det är inte markkostnader som står för den största delen av ökningen räknat i kronor.

Du kan läsa artikeln här: Brant ökande byggkostnader

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 332 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Högre standard, högre priser för byggare och många högra krav på våtrum, energi, ventilation mm mm ger ju högre kostnader

En sak är ju om man vill ha hög standard, och måste leja in mycket folk 8som kan ta betalt pga utbud/efterfrågan), men det stora problemet tycker jag är ju att det numer är svårt att ens kunna bygga billigt även om man bygger till stora delar själv pga regler (och många externa som måste tas in)...

• Laddar…
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 490 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag undrar om inte låga räntor kan spela in också, att vi unnar oss och bygger exklusivare för att det är så billigt att låna.

4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 332 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Antagligen leder det till att många som sagt lånar mer, vilket ju ger dyrare hur/högre standard - vilket i sin tur också leder till mer konkurrans om byggare, vilket driver upp priserna

/K

5. R
    Medlem · Västra Götaland · 120 inlägg

Revisorn_144

Medlem
    Klassisk supply and demand case. Inte nog med att det är brist på byggare så är det brist på byggbara tomter och långa kommunala beslutsvägar. Trall har gått upp med 10 % på två år typ. Trots råvarupriserna ligger lågt globalt.

6. I
    Anonym

ion

Anonym
    Det är väl ungefär som vanligt när det gäller huspriser, http://www.statistikdatabasen.scb.s...t1/?rxid=c90b0781-bd5a-4b77-b6b0-283dd31b080a
    Från 81 till 91 var ökningen mer än 100%, sen lugnade det ner sig något för att 01 till 10 vara mer än 100% igen.
    Däremot ökar levnadskostnaderna mindre senare år än på 80-talet. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/33895/
    Att inkomsterna inte har samma ökning råder det inget tvivel om. Hittar inget långtgående index i ämnet.

7. H
    Medlem · stockholm · 176 inlägg

hushem

Medlem
    Det är mer krav på husen där av dyrare samt att t ex runt Stockholm så är bygglovkostnader och avlopp bra mycket dyrare nu än för 10 år sedan.

8. R
    Medlem · 188 inlägg

Rogero

Medlem
    Det är ju inte bara i storstäderna som det är bostadskris så byggbolagen passar på att ta ut så mycket som möjligt när situationen är sådan. När (och om) det börjar närma sig en situation där utbud och efterfrågan är likartad då kommer byggbolagen inte att kunna ta ut dessa priser. Då slutar de bygga bostäder och gör som på början av 90-talet när räntesubventionerna togs bort - bygger endast lokaler.

9. P
    Medlem · Stockholm · 612 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Helt naturligt i en helt oreglerad marknadsekonomi. Byggkostnaderna har mycket lite att göra med vad det egentligen kostar. Alla tar ut max vad marknaden är villig att betala, i alla led. Om då dessutom det är billigt att låna pengar möter de höga priserna inget motstånd.

Nu för tiden är det många som vill ha en bit av kakan. Alla ska plocka ut sin marginal. Hur många mellanhänder finns det egentligen i ett husbygga? 25? Om alla dessa ska plocka ut en rejäl marginal. Ja då betalar husbyggaren ett högt pris.

Glöm inte också all beskattning. Trots ROT. Det är mycket skatt och avgifter som ätit upp kakan på vägen.

Vi klagar ofta på dyra hantverkare. Men när träffade du senast en "rik" rörmokare, elektriker eller snickare? De plockar ut högst modesta löner skulle jag vilja säga. Så jag undrar egentligen om vi ska skylla på dem. Huvuddelen av kostnaderna måste ligga någon annanstans. (Nu väntar jag bara på alla ilskna motkommentarer.....)

10. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Skojar du? Hantverkare med egen firma är den nya adeln. Kör de finaste bilarna, barnen får allt, utlandssemester flera gånger om året. ROT bär skulden.

11. R
    Medlem · Västra Götaland · 120 inlägg

Revisorn_144

Medlem
    För några årsen var bygg väldigt oavlönat. En hantverkare får ut 30 tkr /månad och är inte äldre än 22 år, jobbat några år. Större bolag jobbar med ackord, klart det går ut på priset till beställaren.

När prissättning sker . Varför skall gammalt vara dyrare än nytt om tomtens läge är detsamma? Många aktörer som "passar på"

12. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 885 inlägg

pelpet

Medlem
    Prisutvecklingen på bostäder drivs av låga räntor och sänkt fastighetsskatt. I internationella mått, där man jämför kvadrat per person, så har vi ingen bostadsbrist. Bostäder är också en begränsad tillgång, eftersom läget är den viktigaste faktorn för att avgöra priset på en bostad. Det är därför du får tio hus i Åsele för samma pris som för ett hus i Nacka. Det gör att priset på en bostad egentligen handlar om betalningsmöjligheten/betalningsviljan hos de personer som konkurrerar om bostaden.

Ett modernt hus har ofta en mera ändamålsenlig planlösning, bättre standard och lägre energikostnad än ett gammalt hus. Bortsett från läget är det alltså ett bättre hus. Det är därför rimligt att nya hus är dyrare än gamla hus med likvärdiga lägen. Byggpriserna följer givetvis också huspriserna eftersom byggarna tar ut så mycket betalt de kan. Skulle bolagen kunna bygga ett hus för 100000kr så skulle de ändå sälja det för 4 miljoner om det gick. Detta går igen i alla led, inkl kommunen och myndigheter. Och eftersom pengar är billiga för köparen så kan man öka uttaget.

Jag vet inte heller om jag vill att bostäder ska vara mycket billigare. Då minskar ju värdet på mitt hus. Egentligen spelar det ingen roll så länge jag inte åker ut från marknaden men belåningsgraden ökar ju om värdet minskar. Och många har en hög belåningsgrad. Och det är ju inte kul om att ha mera lån än vad huset är värt.

13. M
    Medlem · Östergötland · 202 inlägg

McStewart

Medlem
    Standard KPI har gått upp ca 6% sedan 2006 sist jag använde siffrorna.
    Under samma period har markentreprenads-KPI gått upp 20%.

Det säger lite om att det blivit dyrare att bygga...

14. G
    Anonym

gäst

Anonym

I internationella mått, har vi ingen bostadsbrist!!

Bra kommentar, som jag länge saknat i bostadsdebatten. Man väljer alltid sina jämförelser så att det passar egna intressen. Det är en mycket samlad kör av intressen för att bygga mer (oftast mha av skattepengar!) bostäder, där man skriker högt om "BOSTADSBRIST" och "Trångboddhet" i Sverige. Jag har dock aldrig sett vad man jämför med i så fall, jag är ganska säker på att om vi jämför med rum eller kvm per person i Europa, så ligger svensken skyhögt i topp hur man än räknar!!

15. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 885 inlägg

pelpet

Medlem
    Finns det verkligen en politisk vilja att skapa billiga bostäder? Jag är tveksam till det. Det snackas om det men frågar man en lokalpolitiker så vill man nog helst ha en danderydssituation med dyra villor som bebos av friska, socialt välanpassade höginkomsttagare. Då kan man ha en låg skattesats och låga utgifter för socialbidrag och annat. Lite studenter är nog också trevligt, då får man ett trevligt krogliv och förhoppningsvis många stannar kvar och blir socialt välanpassade höginkomsttagare.

Om man nu från politiskt håll vill ha fler billiga bostäder så tror jag att följande åtgärder kan bita.

-> Ta ifrån kommunerna rätten att planera och bestämma. Det måste gå att smälla upp stora mängder standardiserade industriproducerade bostäder.

-> Gör dåliga lägen till bra lägen genom att skapa snabba kommunikationer till attraktiva stadscenter. Se till att kommunerna inte kan obstruera kring detta.

-> Skapa enkla, nationella byggnormer där kommunen enbart kan påverka utformningen av valbara moduler i bygget i vissa fall. T.ex. så kan Mora kommun få föreskriva att de tilllåtna fasadmodulerna skall vara "Fasadmodul Trä Faluröd" eller "Fasadmodul Trä Falu Svart".

-> Förbjud kommunerna att tvinga på folk anslutning till kommunalt V/A. De kan enbart få ställa krav på enskilda avlopp enligt nationella standardnivåer och döma ut standardiserade viten om dessa inte uppfylls. Förbjud också andra kommunala krav såsom vägavgifter, fjärrvärmeanslutning och stadsnät. Sånt får hanteras på frivillig basis.

-> Kräv inte att kommunen ska etablera skolor och liknande i nya områden, sånt kan friskolor sköta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.