Byggahus.se

Brant grusväg släpper

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Med risk för att jag ställer frågan under fel rubrik gör jag ändå ett försök!

Jag försöker hjälpa min morfar som har en brant grusbacke från sin sommarstuga ner till vattnet. Numera har hans ben gett upp så han kör en liten traktor, samma storlek som en åkgräsklippare ungefär, för att ta sig upp och ner. Detta tål tydligen inte backen utan gruset kasar iväg åt alla håll och traktorn kör fast. För att lösa problemet kortsiktigt har vi lagt ut gamla trasmattor i de brantaste partierna men det hjälper bara skapligt, därför söker jag nu tips på en mer permanent lösning.

Jag har funderat på att lägga ett galler av armeringsjärn några cm under gruset, alternativt sånt galler man kan hitta utanför entréer för att skrapa av skorna på. Har även funderat på tjockare gummimattor "med hål i" som man försöker fästa på något sätt i gruset.

Har någon andra tips? Vilken metod tror ni passar bäst? Kravet är att det ska vara lättskött när det väl är på plats samtidigt som det förhindrar att traktorn gräver ner sig.

Tacksam för alla tips!
    Mvh Maria :)

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Lägga 2 strängar med trädgårdsplattor med "Grusad" ovansida ?

3. L
    Medlem · Nivå 8
    Sätta snökedjor på traktorn skulle kanske funka.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Plattor har varit en plan, men risken är att regnvattnet sköljer bort massa grus så de börjar vippa. Tror inte snökedjor är rätt heller, grusvägen beter sig lite som en sandhög, den bara fullständigt smular sönder, men det är absolut värt ett försök, jag vet att han iaf tidigare har haft snökedjor hemma! :)