Oj. Popcornkastrullen "hamnade" på den sprillans nya bänkskivan av laminat (från IKEA) med fula brännmärken som följd... Nån som vet vad man kan göra förutom att köpa ny för hur många tusen som helst?

T
Tyvärr, det enda som hjälper är att köpa en ny laminatskiva eller en granitskiva som tål varma kastruller!

AXS
Det kan funka att slipa/polera för att få det lite bättre.
Inget att förlora på att försöka.

Slipa laminat?

Byt bänkskiva. Laminat är billigt.

AXS
Nu verkar inte TS tycka det är billigt med flera tusen.

Mitt förslag byggde alltså på att TS inte ville byta,
alltså ett tips på att få den skadade skivan att se lite bättre ut.

• Gilla
Nilda Terekeci Pulga
  • Laddar…
T
Men du måste ju förstå att det inte går att slipa laminat, så alltså ett ganska värdelöst tips ifrån din sida!

AXS
Varför skulle inte det gå? Nu kanske jag har någon specialvariant i mitt kök, men jag fick bruna fläckar av något kemiskt(Järnklorid?).
Slipade med 1200-papper och polerade med autosol, blev bra mycket bättre.

Skivan är vit marbodal från 90-tal.

Har du tank77 testat och misslyckats?

• Gilla
Wibis och 1 till
  • Laddar…
Jag kan intyga att det går att slipa laminat. Om laminatet är blankt kan man prova med zeus metod och polera efteråt, om det är matt, samt inte är alltför porigt, slipar man lätt med en kornstorlek som matchar porigheten.

• Gilla
Nilda Terekeci Pulga
  • Laddar…
Är det precis bredvid spisen och du har plats kan det kanske funka med att sätta fast avställningsknoppar av metall, kanske att du har tur och de döljer märkena?

Avställningsknoppar

om du har en spillbit i från bänkskivan kvar så bränn lite på den och testa att slipa . lägg upp bilder så vi får se hur pass bra det blir.

Måste komplettera mitt tidigare inlägg och säga att det naturligtvis är våtslipning som gäller, så ingen börjar med att torrslipa och blir besviken. :)

• Gilla
Nilda Terekeci Pulga
  • Laddar…
Har samma problem. Har en mörkare laminatbänkskiva från Ikea.
Går det verkligen att våtslipa med vanligt 120 sandpapper? Blir det inte värre?

Min bänkskiva är blek där den är bränd.

Hemförsäkringen tänker jag?

Natasha Möttö skrev:
Har samma problem. Har en mörkare laminatbänkskiva från Ikea.
Går det verkligen att våtslipa med vanligt 120 sandpapper? Blir det inte värre?

Min bänkskiva är blek där den är bränd.
120 är nog för grovt, har den dessutom blivit blekt är det tveksamt om den blir mörkare vid en slipning. Lättare tvärtom med en ljus skiva som fått mörka märken.

Hej!
Jag har samma problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.