En alldeles för varm kastrull ställdes på min virrvarrlaminatskiva och brände 2 märken, se bilder.

Har via återförsäljaren haft kontakt med LG som tillverkar och de säger att inget går att göra.

Undrar dock ändå om inte något är görligt? Tänkte mig att slipa ned det bruna med fint slippapper (??) och sedan "måla i" med något. Frågan är vad "något" skulle kunna vara?

Eftersom bänkskivan är 240 cm och har både infälld häll och är inkilad under en fönsterbräda så är jag inte så sugen på att byta även om det kanske skulle gå på drulleförsäkringen. För mycket meck om det skulle finnas ett alternativ.

Det är 17,5 cm mellan märkena på bilden där båda syns.

/alacs

ImageUploadedByByggahus.se1389891003.484203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1389891012.810234.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1389891020.836960.jpg
Skapa konto

C
Autosol,kanske? Eller de där medlen som man putsar plastskydden över strålkastarna på bilen med?

Din villahemförsäkring kan möjligen gå in men du har en självrisk där,kanske densamma år på 2- 3000:- Och du måste sannolikt ha Stor hemförsäkring,eller plusförsäkring,det kan heta lite olika beroende på försäkringsbolag...

alacs skrev:
En alldeles för varm kastrull ställdes på min virrvarrlaminatskiva och brände 2 märken, se bilder.

Har via återförsäljaren haft kontakt med LG som tillverkar och de säger att inget går att göra.

Undrar dock ändå om inte något är görligt? Tänkte mig att slipa ned det bruna med fint slippapper (??) och sedan "måla i" med något. Frågan är vad "något" skulle kunna vara?

Eftersom bänkskivan är 240 cm och har både infälld häll och är inkilad under en fönsterbräda så är jag inte så sugen på att byta även om det kanske skulle gå på drulleförsäkringen. För mycket meck om det skulle finnas ett alternativ.

Det är 17,5 cm mellan märkena på bilden där båda syns.

/alacs

[bild][bild][bild]
Det där blir nog svårt

Tyvärr så är det inget att göra åt detta, förutom att byta skiva. Laminat är "omöjligt" att laga, särskilt en bänkskiva. Även om du slipar det brända och försöker att måla spm kommer det inte bli bra, dessutom kommer det bli ett område där det kommer bli väldigt känsligt för fukt.

Jag skulle nog försöka slipa bort det bruna med fint slippapper. Bra lär det inte bli men kanske inte lika iögonenfallande som nu. Känsligare för fukt blir det säkert om du måste slipa djupt men skivan är ju redan mer eller mindre förstörd så det kanske inte är hela värden. Kanske man kan "täta"/fuktskydda genom att fylla slipgroparna med någon form av lack eller liknande. Testa tycker jag. Vad har du att förlora?

Alternativ:
Fräs ur och fäll in en stenskiva/platta där så kan du ställa varmt där utan problem sen! =)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Campar skrev:
Alternativ:
Fräs ur och fäll in en stenskiva/platta där så kan du ställa varmt där utan problem sen! =)
Det där gillar jag. Förvandla en "olycka" till en fiffig designlösning. Sen gäller det ju att skadan är någorlunda rätt placerad, men det skulle kunna bli en jättebra lösning!

Redigerat:
Uppenbarligen tycktes det lämpligt att ställa en kastrull där förra gången då kan det ju va det framöver med, kör på infräsning.

Väntar på byggbild.

Du kan be någon fixa till en rostfri plåt i lämpligt format.
Plåten limmar du över märkena och på plåten ställer du ett galler för kastruller.
Blev tvungen att fixa detta själv då frugan lyckades skapa märken i våran bänkskiva brevid spishällen.

Fräsa ur var ju ett himla bra tips! Gäller att hitta ngn som kan hjälpa mig :)

Eller den rostfria plåten. Tål att tänkas på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.