Förut råkade jag se en lite smält plastlampa på det heta rökröret ut och förklarade.
Nyligen såg jag korgen som är kvar och idag mattan jag tog bort. Läste att man inte ska ha brännbart i närheten men det kanske gäller när man har luckan öppen, eller alltid?
Nyligen såg jag korgen som är kvar och idag mattan jag tog bort. Läste att man inte ska ha brännbart i närheten men det kanske gäller när man har luckan öppen, eller alltid?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen vet jag inte om det här är på riktigt eller om du bara tramsar men ut med allt brännbart från pannrummet. Att du ens behöver fråga är för mig en gåta men med tanke på din tråd om att ni lägger er snö på grannens tomt utan lov så kanske det inte är så förvånande.
Lägger du brännbart material på spisen direkt efter att du lagat mat?
Lägger du brännbart material på spisen direkt efter att du lagat mat?
Jag hade bara en klädhängare, lite overaller och någon dörr vid tanken, men nu är det förråd runt överallt. Med mest elvärme har det inte ansetts vara en fara och efter allt mekande med en oljepanna funderas på om det kan komma ut någon eld som kan tända något utanför.
Jag skulle nog aldrig lägga brännbart framför en oljepanna, men kan behöva visa vad andra anser. För dör jag först, är risken att familjen blir bostadslös eller i värsta fall innebränd då det slarvas en del ibland.
Jag skulle nog aldrig lägga brännbart framför en oljepanna, men kan behöva visa vad andra anser. För dör jag först, är risken att familjen blir bostadslös eller i värsta fall innebränd då det slarvas en del ibland.
Till en början vet jag inte hur brandfarligt det är numera utan ved och koks, är det ingen fara kan jag hålla klaffen. Vad som kan vara rätt kanske fler vill veta.Stuff skrev:
Familjeflickor som bott i lägenhet är inte så försiktiga som jag efter flera fastigheter. Men man ska vara snäll och ha fakta, så man får hångla också
Moving skrev:Till en början vet jag inte hur brandfarligt det är numera utan ved och koks, är det ingen fara kan jag hålla klaffen. Vad som kan vara rätt kanske fler vill veta.
Familjeflickor som bott i lägenhet är inte så försiktiga som jag efter flera fastigheter. Men man ska vara snäll och ha fakta, så man får hångla också![]()
Ok. Då fick du ett bra svar redan tidigt i tråden. Inget brännbart har där att göra.
Sen måste du såklart komma ihåg att även om du skulle hamna i ett läge där du inte får uppbackning av någon lag eller regel så har ordningsmannen ändå alltid rätt i hemmet
Ska du köra by the book så ska du aldrig ha brännbart nära pannan. Aldrig. Sen är det upp till dig om du vill följa det eller om du vill riskera att bränna ner huset. Hur stor risken är bedömer du nog bäst själv genom att lägga handen på pannan när den går som mest.Moving skrev:
Min panna har 37 grader
Den i pannrummet är sval utom rökröret där min fru ställde en lampa av plast, så nu vet hon det 
Jag känner givetvis direkt på anläggande ytor hur akut det är, om hon ska läxas eller tolereras.
Förr skulle man inte ha något i pannrummet vad jag minns, då pannan öppnades mm.
Jag känner givetvis direkt på anläggande ytor hur akut det är, om hon ska läxas eller tolereras.
Förr skulle man inte ha något i pannrummet vad jag minns, då pannan öppnades mm.
Dessa regler är till för att skydda panntilverkarna och försäkringsbolagen. Samma gäller för varningstexter på allehanda elverktyg -motorsågen kedja får inte stoppas med handen, -borrmaskinen får inte rengöras i diskmaskinen etc.
Om ved och pelletseldarna skulle anamma den regeln, då blev det inget elda av.
Rädda pojkar får 🐑 inte pussa vackra flickor.
Staffan
Om ved och pelletseldarna skulle anamma den regeln, då blev det inget elda av.
Rädda pojkar får 🐑 inte pussa vackra flickor.
Staffan
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur lösa obrännbart undergolv bredvid murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur påverkar pellets kvalitet brännaren?
Ved, Pellets, Flis -
Pelletsbrännaren service, hur bråttom är det?
Ved, Pellets, Flis -
Ecoflex sotar igen / bygger "kakor" i brännaren
Ved, Pellets, Flis -
Vågar jag dra igång pelletsbrännaren?
Ved, Pellets, Flis