Byggahus.se

Brandskyddsbeskrivning och energiberäkning

1. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Hej!
    Vi planerar en attefallstillbyggnad till vårt hus. Idag ligger huset på 147 kvm och vi ska bygga till 13 kvm, och tillbyggnaden ska vara en ”matsal” som kommer att vara i direkt anslutning till köket. Vi kommer att flytta ut ett stort fönsterparti, så det hamnar i tillbyggnaden istället. Jag håller på att ta fram ritningar och dokument, och fastnade lite på brandskyddsbeskrivningen. Plockar lite från dagens beskrivning som finns på huset, men just det att räkna ut och se om konstruktionen håller för brandklass. Jag antar att det är REI30 jag ska uppnå?Tillbyggnaden kommer att ligga närmre än 8 till grannens förråd.

Vägg
    (IN) 13 mm gips
    45x45 mm reglar s600
    45 mm isolering
    0,2 mm ångspärr
    45x170 mm regel
    170 mm isolering
    9,5 mm vindskyddsskiva
    28 mm läkt
    9 mm fibercementskiva (UT)

Tak
    (IN) 13 mm gips
    45x45 mm reglar s400
    45 mm isolering
    0,2 mm ångspärr
    45x220 mm reglar s1200
    195 mm isolering
    25 mm luftning
    20 mm råspont
    Underlagspapp
    Ytpapp (UT)

Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska räkna?

Och försöker även att göra en energiberäkning mha rockwool samt energiberakning.se. Min fråga där:
    Är det Um jag ska beräkna fram? Och det ska då vara under 0,33 W/m2K enligt 9:92, visst? För mina preliminära beräkningar så ligger jag över på tak och vägg, men mycket lägre på grund, men är det ok så länge Um ligger under gränsen eller måste varje del för sig klara gränsen? Och jag har lite issues med köldbryggor, finns det något schablonvärde man kan räkna på istället för exakta värden?

2. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Eller det kanske bara ska vara EI30 för väggarna och REI30 för taket?

3. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Ingen som kan hjälpa till? :D

4. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Uppar inlägget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.