Brandskydd med plåt i verkstad belägen i ladugård

2k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag är färd med att bygga en verkstad på ca 90m2 i ladugården och som det är nu så har jag bjälkar i taket (som blir golvet på rännet) med 3.3m mellanrum och det vore ju otroligt smidigt om jag kunde skruva plåt under detta utan att behöva regla upp hela taket.
    Uppe på bjälkarna ska det läggas reglar och golv.
    Och så långt är det ju inga problem men så kommer brandskyddet in och då verkar det vara dubbelt eller tom trippelt gips som gäller.

Kan man komma runt att behöva regla upp hela taket?
    tex bara skruva gips mellan plåten och bjälkarna och sedan minderalull som isolering?
    Eller kan man helt enkelt lägga gipsen uppe på plåten istället?
    Finns det något annat material än gips som man kan lägga på plåten?

Tacksam för tips.

2. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Vad är det för plåt du skall sätta? Vilken brandklass krävs?
    Om du lägger Cembrit (cementfiberskiva) i taket får du både brandskydd och en väldigt tålig yta, till skillnad från med gips. Kolla in den här PDF:en som innehåller typkonsttruktioner med olika brandklasser.

http://www.cembrit.se/media/5506/br_cembrit_multi_force.pdf

3. J
    Medlem Nivå 2
    Jag har titta på LTP20 och TR35 från Lindab http://www.lindab.com/se/pro/catego...category=a87e4e93-c83a-4e8b-afef-925d2944ace3

Menar du att jag ska lägga cembriten på plåten eller skruva upp den först?

Jag försöker utröna om det är EI30 eller EI60 som jag måste ha men det verkar inte vara helt lätt att ta reda på, försäkringsbolaget säger att det ska följa byggreglerna för resp bransch, ringde till boverket och fick lite länkar från dem där det står att det beror på en mängd olika faktorer men inte några klara svar på hur man får ihop ekvationen.
    Verksamheten är metallindustri, svetsning är inget som vi normalt håller på med men det är klart att man kan behöva göra det någon gång..

Här är kanske ett alternativ: (rätt fult dock)
    http://www.rockwool.se/produkter/u/...t-brandskydd-av-staal/staal---trapetsplaattak

4. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Du tänkte alltså ha plåt som ytskikt i taket? Låter som att plåten leder värme istället för att hindra.
    Fibercementskiva har du som ytskikt och då räcker det med vanligt glespanel i trä som underlag. EI30 klarar du dig med 1x12mm fibercementskiva om det finns isolering bakom. Med en gipskiva mellan gles och fibercementskiva blir det EI60 om jag inte såg fel. Fibercementskivan är tung, bara så att du vet.

5. johel572
    Garagebyggare Nivå 12
    Jag tror du måste full skruva båda lagren då det undre skall sitta kvar om det övre rasar ner så du kommer inte kunna lägga någon skiva på plåten. Det ska ju även vara tätt i skarvar mot vägg tex.
    Kolla också om det är några speciella krav på bärande delar. Inte omöjligt att de kan kräva extra skydd. Stenull ger ju brandskydd då man räknar att regeln brinner typ 1mm/min (med isolering på sidorna) men vad som gäller för bärande konstruktioner kanske är knepigare.

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Vad ska du göra i verkstaden?
    Använda vinkelslip, gassvets, pinnsvets, mig/mag/tig, mm?
    Kommer det att förvaras brännbara vätskor (tex bensin) i verkstaden?
    Vad finns i resterande av ladugården?

Vad vill du uppnå med brandskyddet?

Hur långt är det till räddningstjänsten?
    Hur snabbt kan dom komma om det skulle börja brinna?
    Hur kommer du att upptäcka en eventuell brand?

7. J
    Medlem Nivå 2
    Ok tack för tipsen, det blir helt enkelt gips i taket istället :/

Vad ska du göra i verkstaden? Fräsa i metall mest
    Använda vinkelslip, gassvets, pinnsvets, mig/mag/tig, mm? Lite vinkelslip och minimalt med mig
    Kommer det att förvaras brännbara vätskor (tex bensin) i verkstaden? Nej
    Vad finns i resterande av ladugården? Inte mycket :)

Vad vill du uppnå med brandskyddet? Främst att försäkringen täcker sedan såklart att helst inte hela ladan brinner ned

Hur långt är det till räddningstjänsten? 12km
    Hur snabbt kan dom komma om det skulle börja brinna? 30min?
    Hur kommer du att upptäcka en eventuell brand? Brandvarnare, ev larm till mobilen.

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Om det tar över 20 minuter från att SOS får larmsamtalet tills räddningstjänsten anländer så skulle jag själv satsa på minst EI60 för att ge räddningstjänsten en rimlig chans att släcka innan resten av byggnaden brinner.

På jobbet har vi en räddningsstyrka placerad dygnet runt, längsta avståndet är någon km, det tar uppåt 10 min för styrkan att komma (om dom är på stationen), då får dom ändå larmet direkt i sina radioapparater.

9. J
    Medlem Nivå 3
    Hej Jag hittade den här tråden som är lite gammal, men hoppas att få svar. Jag har ungefär samma problem. Ska bygga ett garage i en ladugård. Hur gjorde du med ventilationen? Hur fixar man brandklassning av den? Jag antar att röken vill ut där och då borde väl den också klara 60 minuters brand.

10. Mathias12
    Medlem Nivå 12
    Det finns brandgasspjäll till ventilation.
    //Mathias

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: