Byggahus.se

Brandsäkerhet nytt hus

1. O
    Medlem · Älvsborg · 78 inlägg

ovesei

Medlem
    Min granne ska bygga nytt hus och vill inte använda gips i väggar och tak. Är det ok att bygga så idag enligt brandskyddsbestämmelser? Huset kommer väl att brinna ner på nolltid om det skulle uppkomma en brand?

2. F
    Medlem · Halland · 578 inlägg

fb35523

Medlem
    Vad reglerna säger vet jag inte, men varför inte gips??? OSB (eller annan träbaserad skiva) först och gips sedan så har de stabila väggar som det går att skruva upp saker på lätt som en plätt.

/Fredrik

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    I vårt hus, byggt 2010, har vi träpanel utvändigt.
    Sedan, innanför luftspalten, 9 mm utegips som vindskydd, isolering, och innerst 18 mm träpanel
    (utom i våtrummen där det är dubbelgips).

Skulle detta vara fel menar ni?

4. O
    Medlem · Älvsborg · 78 inlägg

ovesei

Medlem
    Jag vet inte vad som är fel eller rätt. Ställer därför denna fråga. Allt har ju blivit tuffare med alla dessa regler och jag trodde att det fanns några brandskyddsregler förutom brandvarnare. Varför bygger man annars med gips?

5. F
    Medlem · Halland · 578 inlägg

fb35523

Medlem
    Gips har flera fördelar, som ljuddämpning, brandskydd, isolering (ger en varmare känsla vis beröring av en vägg) och enkelhet vid bearbetning.
    KnockOnWood, jag pratar om innerväggar vilket jag hoppas ovesel också gör :) Fasader är en annan femma men nog tycker jag att gips är ett bra alternativ innerst mot rummet.

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Troligen för att de flesta vill ha "ljust och fräscht"

Gipsskivor är billiga, och ett utmärkt underlag om man skall spackla och måla.
    Till skillnad från trä, skivor och brädor, är det ju stumt och rör sig inte när fuktigheten i luften ändras.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Byggnormer tenderar att bli juridiska dokument snarare än tekniska/praktiska. I Boverkets byggregler (BBR) kapitel 5 som handlar om brandsäkerhet, delar man in byggnader dels efter verksamhetsklass och dels efter byggnadsklass. Verksamhetsklass handlar främst om hur pass förtrogna de som är i lokalerna är med byggnaden och dess utrymningsvägar. Byggnadsklass handlar om byggnadens skyddsbehov. Bostäder i småhus kommer rätt långt ner på listan. Prioritet ligger på brandvarnare (dvs tidig upptäckt) och utrymningsvägar. De tekniska kraven på bostäder i småhus vad gäller ytskikt etc är rätt begränsade.

Om man själv ändå vill göra sin bostad så brandsäker som möjligt finns det några saker som man kan tänka särskilt på (förutom brandvarnare och bra utrymningsvägar). Moderna inredningsmaterial (t.ex. skumplast) kan avge enorma mängder livsfarliga brandgaser, som dessutom kan leda till snabb övertändning. Det är bra om rum med sådant material kan stängas av. I en korridor som är en möjlig utrymningsväg bör framför allt taket ha ett brandhärdigt utförande (= gips).

8. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Finns inga krav i enfamiljshus, förutom imkanalen och eventuellt pannrum.

Träpanel är utmärkt material då det har gott brandmotstånd och avger lite farliga gaser.
    Det är ju inte lika bra dom gips förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.