Byggahus.se

Brandrisk? Induktionshäll på kylskåp

930 läst  9 svar

1. Ludvig Eskilsson
    Administrator Nivå 2
    Hej!

Jag ska sätta in ett nytt kök i min lägenhet och vill ha induktionshällen inbyggd i bänkskivan.

Så här ser köket ut idag:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_6463.jpeg

Så här ser ritningen för det nya köket ut:
    litet_ikea_kök.jpg

När jag var på Ikea för några dagar sedan och pratade med deras köksplanerare, sade de att jag absolut inte får sätta induktionshällen ovanpå kylskåpet. De sade att kylskåpet avger fukt vilket kommer att förstöra induktionshällen och vara en brandrisk. De rekommenderade istället en fristående induktionshäll som man kan hänga på väggen eller lägga i en låda. Om detta är sant har jag nog inget annat val än att köra på fristående induktionshäll men jag hade helst haft den inbyggd.

Är det någon elkunnig som kan bekräfta att man inte borde sätta induktionshällen ovanpå kylen? Kan jag på något sätt täta under induktionshällen så att den inte tar skada av fukten från kylskåpet?

Tacksam för svar!

2. C
    Medlem · Nivå 13
    Det är garanterat inte en optimal placering nej, och jag förstår att dom inte rekommenderar dig att göra det.

Samtidigt förstår jag att det är så du vill ha det.

Två förslag, du kan inte tänka dig en liten köksö där du antingen placerar hällen alternativt kylskåpet?

Eller, kanske kan man hitta en lösning där du istället höjer upp bänkskivan. Standard är väl 90cm, men om du istället placerar den på 100-110cm så får man en luftspalt därimellan och här kan du ju dela upp med en skiva imellan. Både kylskåp och hällen behöver ju dock tillgång till ventilation av något slag. Kanske ett galler i framkant eller liknande.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har för mig att tillverkarna av hällar inte vill att det skall finnas någon apparat som avger värme under hällen. Ett kylskåp avger värme. Att det skulle avge någon större fuktighet tror jag inte på. Visserligen leds ju ofta kondensvattnet innifrån ut till baksidan, där det får avdunsta från en liten skål. Men det handlar ju om väldigt små vattenmängder åt gången.

4. C
    Medlem · Nivå 13
    Tror inte heller fukten är någon fara utan snarare värmen från båda apparaterna. Så en förkortad livslängd får man ju vara beredd på. Men med lite distans imellan dem och en luftspalt med galler framtill tror jag du öka chanserna betydligt.

Du kan inte lägga till en vinkel nått sånthär tro?
    EF5D0EAA-74DE-4BCD-8B76-F639051D2A2D.jpeg

5. P
    Medlem Nivå 6
    Kan väl knappast stämma? Det vanligaste är ju att man har ugnen under.

Jag tycker lös induktion låter ypperligt, faktum är att jag har ett litet kök i vår sommarstuga och där önskar jag att jag satt eluttag för lös platta istället för 2 fasta plattor som jag har. Utrymmet på bänkskivan är ju rätt begränsad så när man inte använder plattan önskar man att den inte var där.

6. Ludvig Eskilsson
    Administrator Nivå 2
    Tack för alla svar!

En köksö är nog inte ett alternativ eftersom att både ytterdörren och toalettdörren står precis bredvid. Väggen mellan skrivbordet och köket är bara 17 cm bred så jag får nog inte plats med någon spis om jag skulle bygga ut en vinkel där.

Att höja bänkskivan låter dock inte helt fel. Jag skulle kanske kunna sätta små ben på bänkskivan och ha en passbit mellan underskåpet och bänkskivan? :thinking:

Är det någon som har någon erfarenhet av lösa induktionsplattor? Är de lika bra som inbyggda? Som pjkw säger är ju utrymmet på bänkskivan ganska begränsat så det kanske hade varit bra att ha det fritt.

7. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har nog byggt om ett 20-tal kök som ditt de senaste åren och då har jag/vi förvisso inte använt inbyggnadskylar utan fristående (Cylinda eller Gorenje) och sen fällt in en vanlig glashäll i bänken.
    Jag skulle tippa att det var 5-6 år sen första ombyggnaden och hittills så har ingen häll eller kyl lagt av.

8. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Att ha en lös häll tycker jag låter smart. Den kan stå på högkant mot någon vägg när den inte används.
    Att få extra beredningsutrymme är mycket värt.
    Prestandamässigt är de som vilken häll som helst.

• Laddar…
  9. Heij83
    Lösvirkesbyggare Nivå 7
    Bygg en liten ”lucka” som du kan fälla upp och ner vid behov där plattorna sitter i.
    Vill du behålla djupet på diskbänken så bygger du ut hela köket ca 10cm då försvinner plattorna in i kaklet.

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Har själv IKEAS lösa häll för bara 500 kr, har använt den på altanen en hel del, mest för varmhållning visserligen, men just smidigheten med att ta fram och plocka bort är väl testad. Väldigt smidigt.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka