Byggahus.se

Brandregler Attefallshus, hur uppfylla EI60?

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Marcus127

Medlem
    Håller på och ritar på att bygga om och ut befintlig friggebod till Attefallshus 30 m2 för att ha som gästhus. Dvs den kommer omfattas av brandkravet EI60 om jag har förstått allt rätt.

Eftersom jag bygger om befintlig friggebod styr det valet av reglar. Befintlig friggebodsstomme är byggd med 45x95 reglar. Min plan är sedan att komplettera med liggande 45x45 reglar för ytterligare isolering (45 mm isolering på insidan). Dock börjar jag inse att det kommer inte vara helt lätt att uppfylla EI60.

Räknade genom RISE Brandberäkningsprogram att det skulle kunna gå med dubbla lager brandklassade gipsskivor med följande upplägg:

22 mm Ytterpanel
    95 mm Glasulls isolering* (kan inte ändra dimension pga att jag ska bygga om befintlig friggebod)
    45 mm Glasulls isolering*
    15 mm Brandklassad gips, lager 1
    15 mm Brandklassad gips, lager 2
    * har även testat att räknad med stenulls isolering men det kräver ändå dubbla brandklassade gipsskivor.

Genom ovan fick jag ihop det med EI60 men:
    • Har jag räknat rätt?
    • Finns det andra sätt att nå EI60?
    • Har jag förstått det rätt att det krävs EI60 för Attefallshus som kan användas som bostad?

2. Bästa svaret

R
    Självbyggare · Stockholm · 9 002 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    EI60 brukar bara behövas för brandspridning. Står det inte nära någon annan byggnad borde EI30 räcka.

Dubbelgips, OSB och stenull brukar vara standard receptet för vidbyggda eller närbyggda garage och EI60.

3. Z
    Medlem · 1 098 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Hur långt når du om du räknar på mer isolering? Det är inte så svårt att lägga på mer virke på en regel eller köra med kraftigare reglar för nästa lager.

Fibercemt som fasad kan vara en annan lösning.

4. M
    Medlem · 2 inlägg

Marcus127

Medlem
    Du har rätt. Annan byggnad ligger mer än 5 m bort så EI30 räker.

Fr Boverket, 5-7m: EI 30 i båda väggarna
    Oklassade fönster: Max 4 m2 i respektive vägg. Dörrar: Utan brandteknisk klass

• Laddar…
  5. Bart
    Medlem · Uppland · 1 875 inlägg

Bart

Medlem
    Om det är ett gästhus du bygger och inte ska vara tänkt för permanentboende klassas det troligen som komplementbyggnad och det gör det ännu enklare. Troligen uppfyller huvudbyggnaden redan EI30. Det kan ju i och för sig hänga på fönsterarean.

EI 30 i en av väggarna

Oklassade fönster: Max 4 m2

Dörrar: Utan brandteknisk klass

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.