3 920 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Brandlarm i garaget som går att stänga av
Hej.Tänkte höra om någon här har tipps på brandlarm till garage?
Det finns några önskemål...
- Avstängningsbart då det händer att jag svetsar i garaget. Helst med tidsavstängning så man t.ex kan stänga av den i 3 timmar och den automatiskt slås på, så man inte glömmer det.
- Uppkopplat (wifi) så jag/sambon får ev. larm i mobilen, hör inte om larmet i garaget skulle starta och vi är i huset.
- Inget abonnemang
Vad tror ni?
Har försökt kolla runt men det är svårt att utröna om någon har alla dessa funktioner.
Det finns några önskemål...
- Avstängningsbart då det händer att jag svetsar i garaget. Helst med tidsavstängning så man t.ex kan stänga av den i 3 timmar och den automatiskt slås på, så man inte glömmer det.
- Uppkopplat (wifi) så jag/sambon får ev. larm i mobilen, hör inte om larmet i garaget skulle starta och vi är i huset.
- Inget abonnemang
Vad tror ni?
Har försökt kolla runt men det är svårt att utröna om någon har alla dessa funktioner.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
I min svetsverkstad så är brandlarmet kopplat som inbrottslarm, dvs inaktivt när jag är där, aktivt när jag larmar på.
Tyvärr kan det vara flera timmar som det inte är larmat.
Å andra sidan har brandlarmet bara aktiverats en gång när jag svetsade en trädgårdsstol med mm tjock färg direkt under deckaren, det tjöt ju inte med larmpanelen indikerade.
Protte
Tyvärr kan det vara flera timmar som det inte är larmat.
Å andra sidan har brandlarmet bara aktiverats en gång när jag svetsade en trädgårdsstol med mm tjock färg direkt under deckaren, det tjöt ju inte med larmpanelen indikerade.
Protte
I miljöer där det "naturligt" förekommer damm och rök brukar man så vitt jag förstått det i första handa använda detektorer som reagerar på värme. Även CO-detektorer och andra alternativ kan vara lämpliga. Utöver risken för direkta falsklarm bör man nog även fundera på hur detektorn tål att utsättas för damm över tid.
Jag har ett inbrottslarm som även kan larma för värme. Det kanske duger... Känns bara som att när det väl har blivit varmt i garaget så är elden redan för stor för att släcka.C cpalm skrev:I miljöer där det "naturligt" förekommer damm och rök brukar man så vitt jag förstått det i första handa använda detektorer som reagerar på värme. Även CO-detektorer och andra alternativ kan vara lämpliga. Utöver risken för direkta falsklarm bör man nog även fundera på hur detektorn tål att utsättas för damm över tid.
Nu skall en sådan detektor förvisso vara placerad så att den träffas av brandgaserna så det är ju inte rumstemperaturen den mäter. Men visst, man får ju inte samma potentiella förvarning som med en rökdetektor.T Timpah skrev:
Klicka här för att svara