Byggahus.se

Brandéns panelskiva. Monteringstips sökes!

1. J
    Medlem · 27 inlägg
    Vi ska sätta upp Brandéns panelskivor (pärlspont) på våra väggar och behöver lite tips.
    Jag är helt oerfaren när det gäller panelskivor.:blushing:
    Väggarna består av spontat trä klätt med masonit. Väggarna är vågiga på ytan på sina ställen, tror att det är träväggen bakom masoniten som är ojämn.
    Har skaffat sättlim och dyckert som jag tänkt använda till monteringen.

1. Måste jag spackla väggen innan jag monterar panelskivan, eller ska jag montera skivan ändå? Fick tips om att fylla ut ojämnheterna med wellpapp, där det är värst.
    Hur ska jag gå till väga?

2. Skivorna är 2390 mm långa och avståndet från golv till tak är ungefär 2470 mm, det varierar.

Vi ska byta ut alla golv och taklister, men undrar hur vi ska göra när det skiljer så mycket i längd på vägg och skiva?

Vi tänker också sätta upp nya panelskivor på det befintliga taket i rummet (fuskspont), samt så ska vi lägga ett laminatgolv på trägolvet. Så det minskar ju lite på höjden totalt sett.

Så frågan lyder: Är det bättre att göra taket och golvet först, innan vi gör väggen, eller kan vi sätta upp panelen först? Vilket är klokast?

Mvh Jarkko

2. eriobe
    Medlem · 289 inlägg
    hej
    1. Jag tycker att det verkar helt bortkastat att spackla väggarna. Wellpappstanken känns vettigare. Hur mycket svänger väggen egentligen?
    2. Jadu, det blir till att ha en 80cm hög golvsockel ;) Jag undrar om du inte tvingas acceptera att längsskarva skivorna.

3. J
    Medlem · 27 inlägg
    Tack för svaret, men du menar väl förstås 80 mm inte cm. 2470 mm-2390 mm= 80 mm... Eller hur?:rolleyes:

Det innebär ju 8cm golvsockel eller om man vill 4 cm taklist och 4 cm golvsockel.d^_^b. eller hur man nu vill göra.

4. J
    Medlem · 27 inlägg
    Hej igen.
    Har kollat väggen. Den går i vågor och i "vågdalarna" kan det variera mellan ett par mm till ca 8 mm.
    Men nu diskuterar vi här hemma att ev regla upp taket och sänka det. Vi ska ju ändå sätta upp nya skivor och ev sätta upp mer belysning i taket, spotlights ev.:wow:

Mvh Jarkko.

5. eriobe
    Medlem · 289 inlägg
    tack för mattekursen. Gick lite för fort där igen :D

Att sänka taket låter vettigt. Annars kan ju jag tycka att en lite bredare golvsockel kan vara snyggt

6. D
    Medlem · 187 inlägg
    Jag satte sådana skivor - men mina var ungefär 1200 höga, men jag satte dom på ett lite vågig vägg o kan säga att det är betydligt lättare om den är rak. Du kommer att märka att limmet inte vill hålla skivan o man blir tvungen att slå i lite spik för att hålla den på plats (som jag sen drog ur), sen är den ju inte direkt stum o blir det för mycket håligheter under så sviktar det o kan låta burkigt. I mitt fall var det rakt nog för att tvinga på plats men jag skulle inte vilja göra det på en jättesned vägg.

Med pärlspånt ser det snyggt ut med en hög sockel, dom finns i ca 8cm höjd med oldschool utseende - använd spill från skivan för att distansera ut nederdelen av den så får du en snygg montering.

7. J
    Medlem · 27 inlägg
    Hej!
    Jo, vi har också tänkt en bred golvsockel men med en snygg profil, samt en bred taklist i samma stil. "Smartpanel" har några snygga vi tittat på.

Vi har tänkt att det ska vara lite gammalt utseende blandat med modernt material i hallen vi ska göra om. Huset är från 1947, så vi vill ha en äldre stil.

8. K
    Medlem · 2 493 inlägg
    Äldre stil rimmar illa med spotlights i taket :)
    Till pärlspont ska golvsockeln vara hög, kanske upp mot 180 mm, taklist gärna hålkälslist ca 80 x 80 mm.
    Med en sådan vägg skulle jag ha satsat på en riktig pärlspontpanel, billigare och mera levande om ni önskar det lite gammaldags.

9. K
    Medlem · 2 493 inlägg
    Förresten vilket tak har ni?

10. J
    Medlem · 27 inlägg
    Det är ett slags skivmaterial. breda och långa skivor. Vad det är innanför det är jag osäker på.

11. K
    Medlem · 2 493 inlägg
    Masonitskivor (1220x2440) förmodligen, de är väl fasade i kanterna kanske? Är huset byggt -47 är det förmodligen inget paneltak under dem utan spontade bräder.

12. M
    Medlem · 121 inlägg
    Vi har också satt upp sådana skivor. Det blev kanon fint! Våra väggar är långt från raka. Vi använde en förpackning /tub /sättlim per skiva. Vi fick också skruva upp små hållare som vi tillverkade själv, som höll skivorna på plats. Att limmet griper direkt som står på paketen är inte sant. Att taket ä så ojämt är ju förstås ett problem. Har ni kollat vad som finns under? Kanske lika bra att byta tak skivorna också när ni ändå håller på.

13. J
    Medlem · 27 inlägg
    Skivorna känns som masonit och är vitmålade. De ser ut att vara ungefär 1225x615 mm Fasade runt om.

14. J
    Medlem · 27 inlägg
    Taket verkar inte ojämnt, men vi tänker sätta skivor typ Brandéns eller Smartpanel, i taket. Vi kanske sänker taket också.:)