Ikväll upptäcktes att torktumlaren inte fungerade; kollade, och säkringen hade smällt. Bytte denna, varpå även den smällde direkt också.

Det är en trefasledning som går till en kopplingsdosa, där den grenas upp till
1) torktumlare
2) tvättmaskin
3) ett uttag, där just nu endast en 200W avfuktare sitter.

Alla faser går ut till respektive ställe, nollan sitter ihop med alla "nollor" från 1)-3) med en toppklämma, jorden på samma sätt (jag har kontrollmätt, det verkar inte vara ngt konstigt med faserna, dvs 400 fas till fas, 230 från fas till nolla o jord).

När jag öppnar kopplingsdosan (som jag skulle gissa att en elektriker har satt dit, av de förra ägarna) ser jag att plasten i toppklämman med "nollorna" har smält, och två av höljena till noll-ledarna har smält ihop nära toppklämman, dessutom har en av dem smält ihop med en av faserna, därmed skapat en kortslutning. Det är en toppklämma av typen Wago, som denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=168865717

Frågan som jag ställer mig är; varför händer detta? Vad jag kan se så är det 1.5mm2 kabel, faserna är säkrade med 10A vardera. Funderar på om det skulle kunna vara att anslutningen i toppklämman är dålig, så endast en del av kopparn används, och därmed blir för varm.

Några intelligenta tankar runt detta?

Redigerat:
1,5 mm2 är för klent till 400 volt(om jag nu har förstått ditt inlägg rätt).

Glapp i klämman. Klipp, skala om och sätt en ny. Dra och känn att det sitter ordentligt.

wanegardh skrev:
1,5 mm2 är för klent till 400 volt(om jag nu har förstått ditt inlägg rätt).
Nä, inte om det är säkrat med 10A. Det är antalet ampere som bestämmer kvadraten på trådarna, inte antalet volt......enklet förklarat alltså.

Glufsglufs skrev:
Nä, inte om det är säkrat med 10A. Det är antalet ampere som bestämmer kvadraten på trådarna, inte antalet volt......enklet förklarat alltså.
Javisstfan.

wanegardh skrev:
Javisstfan.
:thumbup:

Snabba svar här, tack :thumbup:

Har klippt ledarna och kopplat bort tumlaren, så nu funkar iaf tvättmaskin o avfuktare. Blev lite kort kabel, så det får bli att byta ett par av dem.

Kablarna var heller inte monterade i dragavlastningen i kopplingsdosan, så det blir nog att göra om och göra rätt.

Det gör du helt rätt i.

Glufsglufs skrev:
Glapp i klämman. Klipp, skala om och sätt en ny. Dra och känn att det sitter ordentligt.
Eller gör det enda rätta. Wago och liknande snabbkopplingsplintar är för acordsarbetande elektriker som bara vill jobba SNABBT, oavsett resultat.

Nu kommer det bli debatt. Snabbkopplingar är guds gåva till mänskligheten och det är bara amatörer och fuskande hempulare som förordar något annat. Det verkar vara gängse uppfattning tyvärr. Att gå från fungerande skruvanslutningar och flerkardeliga ledare till EK (gärna skalad med en liten brottanvisning i kopparen) och "stick in kabeln i ett hål och håll tummarna" är inte utveckling, det är s k i t!

Sätt en u-båt, torixhatt, dosa med plint eller nästan vad som helst. Allt blir bättre. Måste du absolut sätta en verktygslös snabbkoppling och hellre sparar fem sekunder och riskerar brand så använda denna: Men det är klart, det tar ju minst 0.5 - 1 sekund att fälla upp och ned spaken så den idén går väl bort :rolleyes:

• Verbindungskl1a-g.jpg
Men vänta nu, menar du att det var anslutningskablar från maskinerna inkopplade direkt i Wago?

Har svårt att tro att den funkar för mjuk anslutningskabel.

Min favorit är annars Elkos transparenta klämma, som Torix fast man ser vad man gör:
Foto9576_1.jpg
E 1440801

Pinnladan, Wago och andra fjäderbelastade kopplingar ÄR bättre än skruvkopplingar, skruvkopplingar löper större risk att börja glappa när koppartråden under åren deformeras av trycket från skruven.

Men det förutsätter givetvis att de används på rätt sätt.

Man stoppar INTE in en anslutningskabel i en vanlig Wago 773. Det kan inte bli annat än dålig kontakt

I en Wago 222 som Pinnladan har bild på går det dock

Rätt monterad Wago är väl troligen den säkraste toppklämman som finns

Kikade på en wagoask och den är inte avsedd för mångtrådiga ledare, bara en- och fåtrådiga.
Elkos är det och Torix också, vad jag minns. Läs på förpackningen, eller ta hem databladet från tillverkarens hemsida.

Edit: Ågren hann före.

hempularen. Tiden får väl utvisa detta.. Vi ska väl inte förstöra tråden med något som kan urarta i ett toppklämmekrig :p

Tittar man på industri och ställverk så finns det inte många snabbkopplingar ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.