Bränt vår nya induktionshäll pga fel inkoppling???

57k läst  85 svar

1. freij.j
    Medlem Nivå 1
    :eek:Hjälp !! jag gjorde nyss bort mig tror jag. kopplade in en ny induktionshäll på mitt gamla spisuttag.
    mätte i uttaget och hade där jord och 3 faser. ingen nolla. tog således den gamla sladden med kontakt från gamla spisen, kopplade den i en dosa tillsammans med den nya saldden från hällen. jord till jord och 2 faser till 2 faser, på den tredje fasen på hällen är det ritat att nollan ska byglas ihop med den fasen, jag gjorde så och sen till 3:e fasen från gamla sladden.
    tänkte prova och sätter i saldden. pofffff och det smäller i hällen och 1 16 a fas säkring går ute i stora proppskåpet och 1 10 a i skåpet inne i huset, och elbränd lukt från hällen, jag gråter..... har jag förstört vår dyra nya häll????? och vad gjorde jag för fel???

2. V
    Medlem Nivå 4
    Du har alltså kopplat ihop 3:e fasen med nollan..... de låter inte som nån vidare bra idé ....
    Om det står att den tredje fasen på hällen ska byglas till nollan så ska väl 3:e fasen från den gamla sladden inte vara inblandad överhuvudtaget ? Eller ?
    Inte konstigt att säkringarna small....

/V

3. freij.j
    Medlem Nivå 1
    ok, så den ska gå på 2 faser 1 nolla och jord, och då står det kopplad på 400v sättet i koppl. schemat.
    hur funkar det ??
    Men nu till det viktiga, vad kan ha pajat i hällen ? small till och lukta bränt.
    Bara att kasta den eller lämna in den?? kan den gå att laga till rimlig peng??

4. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Det tråkigaste i sammanhanget är att det inte finns en försäkring i världen som ersätter skadorna. Ta lärdom av händelsen och låt bli att ansluta flerfasapparater i fortsättningen.

5. M
    Medlem Nivå 9
    Det här har jag sett, en person som försökte installera en inbyggnadsugn som skulle ha två faser+nolla och han tog helt enkelt dom fyra trådarna som var i uttaget (dvs 3 faser + jord)
    Ugnen fungerade en stund sedan tvärdog den.
    Det var så enkelt att trafon till elektroniken gick på 230V, när den matades med 400V drog den för mycket ström och finsäkringen brann. Jag bytte säkringen och det fungerade utan problem sen! Regleringen efter trafon hade kompenserat för den högre spänningen. Tyvärr låter det som det kan bli dyrare för trådskaparen...

Kan tilläggas att hela elinstalllationen i hans kök var utförd med gummikabel utan dragavlastningar.... Jag rekommenderade honom att skaffa en elektriker som ser över det hela sen har jag inte satt min fot där....

6. phl
    Medlem · Nivå 14
    Om du till ha ett riktigt bra svar rekommenderar jag dig att ta ett foto på lämpligt uppslag ur installationsanvisningen eller var det nu var du tolkade hur inkopplingen skulle ske.

7. E
    Medlem Nivå 8
    har du kopplat in den utan nolla eller fått in fas där nollan skall vara så är det bara att beklaga sorgen.........de blir till att ta till hemförsäkringen och skaffa en ny ......de brukar inte löna sig att laga en död induktionare

8. vojma
    Medlem Nivå 11
    Täcker verkligen hemförsäkringen en så sak?

/V

9. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Lämna in och säg att den var död från början. Man kan ju alltid chansa...

10. B
    Medlem Nivå 2
    Det verkar som om du har tolkat det som om nollan skulle byglas med tredje fasen så att nollan också skulle bli fas, men det är ju tvärtom den tredje fasen ska ju bli nolla...

Ts var iallafall medveten om att han inte hade nolla i uttaget det är mer än vad de flesta kollar upp.

Mycket tråkigt med hällen, hoppas att det löser sig på något sätt.

11. B
    Medlem Nivå 2
    Det är 400v mellan faserna så oavsett om det är en trefas eller tvåfas anslutning så är det 400v.

12. M
    Medlem Nivå 9
    Det är den inställningen som gör det svårt för alla andra att få igenom sina garantianspråk, och ökar påslaget som behövs pga reparationer.

13. M
    Medlem Nivå 2
    Helt rätt sagt. Tack och lov har dock branschen börjat få upp ögonen för detta. Hällen skickas in till service som konstaterar att den blivit bfelaktigt inkopplad, därmed ingen ersättning utan bara en förhoppningsvis saftig felsökningskostnad. Är så trött på allt fuskande som i slutänden kostar alla andra en massa pengar

14. F
    Medlem Nivå 4
    Så kan det gå, men om han frågat innan han kopplat så kanske det gått bra, men detta är en anledning till att det krävs behörighet, tur att ingen skadade sig.

15. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Krävs det behörighet?

om man har en vanlig fristående spis med stickpropp och den pajar, får man inte koppla in den nya själv med hjälp av stickproppen?

Var går isåfall gränsen, om tex man fått en ny spis monterad, men den har en repa, får man då inte byta till en exakt likadan utan repa?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: