Byggahus.se

Bränsleval Honda åkgräsklippare

1. T
    Medlem Nivå 4
    Har nyligen köpt en Honda HF2625HME och tänkte uteslutande köra Aspen 4 i den. Just för att slippa sotet och drälla med tömning av tanken varje höst. Går Honda's GXV690 motorer bra på detta eller är 95/98 oktan att föredra? Finns det några negativa saker om Aspen, bortsett från priset då?

Vad rullar era åkgräsklippare på för bränsle?

2. M
    Medlem · Nivå 6
    Klart du ska andvända alkylatbensin om du har råd. Vi har gjort det i en handgräsklippare sen ny kanske 20 år sedan. De första 15 åren byttes inget inte ens olja i motor. Den har gått ca en gång i vecka ca en timme varge sommar. Alldrig något problem. Starta alltid med förra åtets bensin.

Nummera andvänds handgräsklipparen kanske 1 gång per år och det är inte något problem. Pga ändrade arealer så går det här 2 robbotar och två åkgräsklippare en går på 95 för alkylat skulle bli för dyrt då den drar så mycket och den andra går på diesel.
    Det känns som att dieselklipparen drar 1/10 av vad bensinklipparen gör.

Redigerat 23 maj 08:42
  3. T
    Medlem · Nivå 9
    Brukar köpa akylatbensin på Biltema eller Jula, tycker det är bättre pris än på andra ställen
    Förstådd inte aspen men förstår inte varför man måste hålla sig till just det märket?

4. P
    Medlem Nivå 7
    Man måste inte tömma tanken, Om man har en bensinkran så stänger man den och kör den torr. Det är när bensin dunstar i förgasaren det kan bli problem.
    Jag hade en äldre gräsklippare med en bränsletank i svart plast, jag började använda alkylat i den, och ett par år senare så vittrade plasten sönder, kan ha berott på solen också. Men jag förknippade det med bränslet.

5. M
    Medlem · Nivå 6
    Att byta från det ena till det andra bränslet bör undvikas.. om man har kört på det ena sen ny så bör man hålla sig till det.

6. P
    Medlem Nivå 7
    Vad kan det bli för problem om man byter ofta?

7. M
    Medlem · Nivå 6
    Att gummi slangar packningar och plast blir hårt och spricker.

Tex Etanol är många rädda att de ska förstöra gummi.. men etanol är snällare en bensin mot gummi men byter man från bensin till etanol är det som att fråga om problem.

8. P
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår att en maskin tillverkas för ett bränsle och att det kan bli problem om man byter till ett annat, min undran var mer om problemen blev fler om om man skiftar ofta. Häller i bensin så fort alkylaten tar slut, typ

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Nej det är inte ett problem att byta på det viset.

10. T
    Medlem Nivå 4
    Blev inget lätt val detta. Hade missförstått förbrukningen, den var visst på ca 3L/tim.. Så för 8 timmars körning blir det runt 750kr.

Lutar nog mer åt vanlig 95

11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Biltemas kan mycket väl vara samma som aspen. Jag köper dock aspen på pump billigare än biltemas soppa. Det är dock bara motorsåg som jag kör på det. Klipparen går på vanlig 95. Traktorn på HVO100.

12. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja du, bensindrivna åkgräsklippare och bränsleförbrukning är ett skämt. Går inte att jämföra med ens en riktigt törstig bil. Av den anledningen valde jag en klippare som rullar på diesel ;)

13. S
    Medlem · Nivå 13
    Jag kör numera allt på vanlig bensin och sen med Briggs Stratton Fuel Fit tillsats. Fungerar suveränt.