Byggahus.se

Bränsle snöslunga

1. P
    Medlem Nivå 15
  2. J
    Medlem Nivå 5
    Vanlig 95/98 oktan.

3. P
    Medlem Nivå 15
    Hur länge kan man ha kvar bensinen i tanken? Då den inte används så ofta gör jag inte av med en hel tank per år.

4. S
    Medlem Nivå 2
    Beror lite på vart du förvarar slungan, står den i ett kallgarage så kan det bli kondens i tanken pga temperaturförändringar. Slangar och packningar ( i förgasare) kan torka ut pga stillastående bensin. Det bästa är om den står tom resten av året, kör lite hos grannen så att soppan går åt �� Fredde

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Kör våran på Aspen alkylat då den alltid står med fylld tank/förgasare utan att användas under längre tid.
    2013/14 var den igång 2-3 gånger och denna säsong endast provstartad.

6. P
    Medlem Nivå 15
    Så om jag kör på Aspen akrylat kan den stå med full tank i flera år?

7. M
    Husägare Nivå 10
    Du kan ju även tanka en 1/4 tank eller 1/2 tank så du kör slut på bensinen.;)

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är stor risk att den blir svårstartad om den står flera år med samma bensin. Men alkylat är bättre än vanlig bensin på de flesta sätt. Med din förbrukning låter inte kostnaden som en stor fråga.

9. P
    Medlem Nivå 15
    Är det Aspen 4 eller 2 jag ska köpa?

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Snöslungan du länkar till har fyrtaktsmotor. Alltså Aspen 4.

11. A
    Medlem · Nivå 19
    Vår slunga är 5-6 år gammal och vi har gjort på detta sättet. Den dagen snön kommer så den behövs vill man ha den startredo och inte behöva greja med den. 2014 provstartade jag väl den 2-3 gånger och lät motorn gå varm.
    Den står även i kallgarage.
    Rätt eller fel, men jag tomkör inga av våra maskiner utan de fylls på med alkylat inför vinterförvaring och det är väl bara gräsklipparen som delvis går på vanlig 95 ibland på sommaren, motorsåg, röjsåg, lövblåsen och båtmotor körs bara på alkylat.