Byggahus.se

brännmärken i plastgolv???

1. M
    Medlem · 1 inlägg

mayday

Medlem
    Jag har lyckats få ett par brännmärken i mitt plastgolv(kan vara linoleum, hur ser man skillnaden?).
    Det största märket är som en gammal tio-öring ca.
    Ena är på golv som är parkett-imitation, det andra på ett vitt golv med ljusblå strimmor.
    Finns det något sätt att laga golven utan att byta hela mattan? Det måste ju ha hänt massor av ggr att glöd hoppat ur öppna spisen t ex. Snälla svara så utförligt som möjligt och vilka produkter jag behöver. All hjälp uppskattas!

2. D
    Medlem · 128 inlägg

digital

Medlem

Re: brännmärken i plastgolv???

Om du har öppen spis i ett rum med plastmatta bör du kanske investera i en skärm som hindrar glöd från att hoppa ut eller åtminstone en plåt som du lägger på golvet utanför eldstaden för att fånga upp glöden. :)

3. P
    Medlem · 21 inlägg

Pappa_Jesper

Medlem

Re: brännmärken i plastgolv???

Pga. förekommen anledning (tomtebloss som råkade komma på plastgolvet i köket på en studentfest för 10år sedan ;) ) så vet jag en lösning.
    Det kom en liten vaktmästare med ett verktyg som heter hålpipa. Han tog och stansade ut en ring i mattan (något större än brännmärket) och så stansade han ut en likadan bit under spisen. Sedermera bytte han plats på de båda bitarna och limmade fast under press.
    Om man nu inte har en spis i det rummet som mattan är trasig så kanske man har en hylla eller annat ställe under vilken man kan pipa ut en ring av mattan.

Här under ska det komma en länk om man vill se hur en hålpipa ser ut.

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/307117_X_2004-06-30_090842.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.