Byggahus.se

Brännmärke vid fräsning

  1. M
    Medlem · Bromma · 329 inlägg

    magnlar

    Medlem
    Amatör som jag är, vänder därför mig till er proffsen.. Det är så att jag har ett irriterat problem med brännmärke när jag handöverfräser i massiv stavlimmad ek. Kör med frässtål av högkvalitet (Festool och Cobolt) och är garanterat vassa.

    Det som sker när jag avrundfräser och måste sakta ner matningshastigheten vid hörnorna, och där blir det fula brännmärken.

    Ett annat scenario är när jag notfräser dvs gör ett spår, samma sak här. Vid rätt matningshastighet är det inga problem, men när jag kommer till punkt där spåret skall sluta, blir det nästan alltid brännmärke.

    Vad för fel gör jag?

    /Magnus
     
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    INGET , det är bara så , ek är otroligt hårt , när hastigheten på matningen understiger fräsens grepp i trät så uppstår värme av den högre sorten och bränner , samma om du sågar ek med handklinga eller plan såg , helt normalt för oss som inte har tillgång av maskinpark
    Jag hade samma problem , men utan fräs , bara såga , putsade av med maskin och sandpapper , då gick det svarta bort
     
  3. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 685 inlägg

    sinuslinus

    Medlem
    Du kan ställa ner varvtalet när du kör ändträ och djupa fräsningar. Eller så matar man snabbare vid ändträet.

    Jag brukar också fräsa en sista körning som bara avverkar en eller ett par tiondelar för då är det lättare att snabba på matningahastigheten.
     
  4. M
    Medlem · Bromma · 329 inlägg

    magnlar

    Medlem
    Okej, jag håller på med fönsterbänkar där jag fräser spår och tycker det är jobbigt och svårt att slipa bort alla svarta märken vid spårändarna, speciellt när det är trångt. Finns det absolut inget annat sätt än att acceptera detta? Inga knep och ideer?

    Jag har provat och ta bort så lite material i flera omgångar i olika varvtal men hjälpte inte.
     
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tror inte det jag har försökt , fräsen snurrar och gräver i trät , så länge den griper och sprätter iväg spåner så fösvinner värmen , men om den blir lite stående mot trät utan att greppa ,uppstår värme , metall mot hårda trät
     
  6. M
    Medlem · Bromma · 329 inlägg

    magnlar

    Medlem
    Kan det vara en ide att ta en forstnerborr i samma diameter som notfräsen och borra mha en pelarborr vid ändarna och sen fräsa spår.
     
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sorry Har ingen erfarenhet av det , så jag kan inte svara på det
     
  8. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

    Daniel_N

    Moderator + Youtuber
    Läs vad sinuslinus skriver, det är helt rätt. Fräsen måste skära mer och gnida mindre, vilket åstadkommes genom högre matningshastighet och lägre varvtal. En sista runda med väldigt liten avverkning hjälper också. Rena och vassa verktyg är naturligtvis en förutsättning.

    Tips vid just spårfräsning: ställ dina stopp lite för tight, typ 0,5mm eller så. Sänk inte ner i ändläge, utan någonstans på mitten. sänk och rör fräsen i sida samtidigt (borra alltså inte rakt ner). När allt är taget så knacka ut stoppen lite och fräs fram till stoppet på fullt djup. Får du ändå problem m brännmärken så kan man "borra" med fräsen i ändlägen istället för att frästa fram till stoppet på fullt djup. Risk för något sämre finish då dock. Anhåll på båda sidorna är att föredra för att få raka spår.
     
    • Laddar…
  9. M
    Medlem · Bromma · 329 inlägg

    magnlar

    Medlem
    Tack för ett utförligt svar Daniel. Jag ska definitiv prova ditt förslag beträffande spårfräsning. Körde med anhåll på båda sidor annars hade det varit svårt speciellt när man måste köra i flera omgångar..
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.