Byggahus.se
Jag räknade lite för snabbt och grovt. Håller med om att i mitt exempel, så blir effektutvecklingen bortåt 900W. Men jah tror fortfarande inte att en kopparkardel brinner av för den effekten i de millisekunder det handlar om, fast marginalen blir klart sämre än jag hade i min felräkning.

De fall där jag varit med om att kopplingar brunnit, så har det inte handlat om stora kortslutningsströmmar, utan om vanliga 10A kopplingar som utsatts för full ström, eller lite mer än 10A under lång tid. Och det har varit betydligt fler kardeler än en inblandad. Men även vid 10A så blir en glappkontakt varm.

J JohanLun skrev:
Intressant tråd. Ni skriver att oxidation och därmed högre resistans kan vara farligt, vilket verkar logiskt, frågan är då... Finns någon tillämpning av Wago (eller liknande) där man kan anta att den utsätts för något som leder till detta (tex använd i en kopplingsdosa på fasaden för att koppla FK som kommer ur fasaden till en EKK i tex en utomhusbelysning, om man nu kopplar så, jag är ju inte elektriker men det borde inte vara omöjligt då det känns som ett vanligt problem som löses med komponenter som man har på hyllan hemma)
Nu har jag ingen ingående kunskap om hur en wago är konstruerad. Men de flesta anslutningar, oavsett fabrikat är utförda så att vid rätt användning får man en gastät koppling mellan kontakten och tråden. Ofta med en vass kant som skär in i tråden, lite.

Ex. om man tittar på hur en gammal Torix toppklämma är gjord. Det sitter en gänginsats av metall inne i den röda plasthatten. Den är utförd som en spiralbockad tråd med kantigt tvärsnitt, kanten på spiralen skär in lite i trådarna som man tvinnar ihop med den. Det ger kontaktyta där syre inte kommer åt att oxidera.

Jag vet att vissa snabbklämmor har bara en plan metallyta som kläms mot tråden, jag gissar att den då har så högt kontakttryck att den deformerar tråden, så att det blir en liten platt yta, där luft inte kan komma åt.

Tittar man ex. på anslutningar av nätverkskablar, så är det ju knivar i kopplingen som skär igenom isoleringen på tråden, och skär in lite i koppartråden. Det ger en tät anslutning som inte oxiderar.

Typisk trolltråd men dock lite underhållande...
Ser gärna att TS bemödar sig med lite fler fantastiska motiveringar till hur relevanta tester hen gjort och bevisat hur hälften av landets bostäder är en accident waiting to happen :crysmile:

S schmakita skrev:
Ser gärna att TS bemödar sig med lite fler fantastiska motiveringar till hur relevanta tester hen gjort och bevisat hur hälften av landets bostäder är en accident waiting to happen :crysmile:
Läs gärna tidningen Elinstallatören, om deras skrämmande artikel, angående brunna Wagon. Där erfarna besiktningsmän ger också sina synpunkter.
Kanske skrattet sätter sig i halsen.

Artikeln finns att läsa här:
https://www.paperton.com/shelf/read...6256f88634c2fc8ed3499e45d223e150f9406#page/12

Precis som i TS tester så är grundproblemet felaktigt handhavande.
Notera att även om kabeltypen varit rätt i ett fåtal incidenter varje år så är det inte konstaterat att övrigt handhavande varit korrekt.
Alla får dra sina slutsatser men det finns ett par med mångårig yrkeserfarenhet i tråden som dragit samma slutsatser som de flesta av oss gör.

att inte bara ha en åsikt
S schmakita skrev:
Tack för dina sarkastiska kommentarer.
Jag försöker att inte bara ha en åsikt, utan försöker också få en insikt. Eftersom det fortfarande inte finns något riktigt svar, varför Wago brinner oftare än andra kopplingsklämmor, blir man ju nyfiken.
Nästa försök blir att låta Wagon genomgå en kortslutning. Därefter belasta den ca:10A, mäta spänningsfallet och eventuellt jämföra med en Torix.

Det finns div "prov" med Wago utlagt på internet, bla belastningsprov. Den här tex

Nog för att jag tycker att TS är ute och cyklar men ovanstående är ju inget test. Det är en reklamfilm.

L
Wago eller inte Wago , tror inte att det blir bättre med några vetenskapliga tester av det eller det andra slaget , i det dom framförs här , det är nog lite av erfarenhet som gäller , med eller utan
bilder på montagesättet , ofrånkomligt så har det inträffat en del saker som inte är bra .
Pratade med en man på grossisten i dag , dom hade en Wago , men tog bort den från hyllan ,
det är tydligen så att dom första som kom var bra enligt honom , men sedan har dom gjort dom mindre , med påföljd att det har ev. blivit mindre kontaktyta av något slag , själv använder jag inte Wago , kanske p-g-a av att jag tillhör den äldre stammen , kanske lite trög i det nya som kommer fram men ändock , gammal är äldst

• Gilla
Mubbe
  • Laddar…
Vilka Wago menar du? dom första kom för ca 50 år sedan, att vi sedan här i landet som vanligt är lite sena att ta till oss nyheter är ju rätt välkänt. Dom flesta tror att vi alltid ligger i framkant men det är bara i mindre omfattning som vi leder utvecklingen. OCH angående "reklamfilmen" det finns flera filmer ute på nätet som INTE är reklamfilmer som visar ungefär samma scenario. Det är bara till att söka.
Samt att man är lite gammal är ingen ursäkt för att inte ta till sig "nya" saker och kunskaper. Även jag tillhör i dag definitivt "den äldre stammen".

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på vad ni menar.
1.Att kardeler "hamnar utanför klämman" dvs att man inte lyckas få in dom i hålet??
2. Att "kardeler lossnar" när man klipper av kabeln, drar av isoleringen och sedan drar i enstaka kardeler.

1. Måste ju vara ren klantighet av installatören? Med 773 tillåts ej RK men 221ser man ju om man fått i kabeln rätt. 222 får man väl sikta lite men svårt är det inte. Instruktionerna säger inget om att ledarna på RK skall tvinnas men på illustrationerna för RK ser de alltid lite tvinnade ut?

2. Det är väl klart att det går att få ut enstaka kardeler om man gör så? Men detta säger som tidigare påpekats inte mycket om anslutningens resistans. Det viktiga måste vara att få en låg resistans i kontaktövergången (här är en begränsad area och därmed högt kontakttryck en fördel), och därefter en så kort sträcka som möjligt innan hela kabelarean nyttjas. Båda dessa kriterier verkar ju fint uppfyllda enl. den första videon och några miljoner korrekt installerade kopplingar.

Finns det någon annan klämma som hindrar "kardelutragningsproblemet"? Skruvplint som dras så att den nästan blir gängpaj och därmed skär av hälften av kardelerna är ju heller ingen hit...

221 ser förresten assnygg och kompakt ut! Lika mycket som jag gillar 222 pga att den är säker och kan öppnas enkelt gillar jag inte att det alltid blir för trångt med dem. ;)

Oavsett hur installationen utförts kan man ju roa sig med att mäta impedansen i varje uttag så kan man sova gott.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns div "prov" med Wago utlagt på internet, bla belastningsprov. Den här tex
[media]
Provet visar test med EK. Själv använder jag bara Wago till enledare. Problemet är när mångledare används, typ FK.

Som sagt leta på nätet så ska du finna "prov" med annat än EK

• Gilla
Mubbe
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Vilka Wago menar du? dom första kom för ca 50 år sedan, att vi sedan här i landet som vanligt är lite sena att ta till oss nyheter är ju rätt välkänt. Dom flesta tror att vi alltid ligger i framkant men det är bara i mindre omfattning som vi leder utvecklingen. OCH angående "reklamfilmen" det finns flera filmer ute på nätet som INTE är reklamfilmer som visar ungefär samma scenario. Det är bara till att söka.
Samt att man är lite gammal är ingen ursäkt för att inte ta till sig "nya" saker och kunskaper. Även jag tillhör i dag definitivt "den äldre stammen".
Underligt vad du har för uppfattning om äldre generationer i yrket ,
Så med de ev sarkastiska påhoppen ska du inte vara så snar med , det kan eka tillbaka en dag ,
nu talar vi om en produkt som visat sig inte vara undermålig , men det har framkommit en del saker som inte är bra , är du lika snabb med någon form av försvar för andra produkter som det blir fel i , p-g-a att det är äldre personer som nyttjar dem , sedan att du får gillande från ett visst håll kan ju vara sporrande för dig , men tänk till lite med vad du skriver , allt är inte guld som glimmar

Den här är bra.
Han provar även 16-kardelig kabel (vad är det? FK brukar inte ha 16?) i 773 vilket ger sämst resultat med 5 milliOhm klämman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.