Byggahus.se

Bränd Wago 221

1. M
    Medlem · 24 inlägg

Mubbe

Medlem
    I mitt hus har jag haft två brända Wagon 221.Efter att ha läst att någon på Fluxio gjort ett försök genom att ansluta FK till en Wago och kapa den två cm utanför. Han drog sedan av isoleringen och räknade kardelerna som följde med ut. Som sämst lossnade fem kardeler, vilket troligtvis beror på att två kardeler lägger sig på högkant under fjädern.
    När jag gjorde samma försök med en221:a, fick jag ibland skrämmande resultat, allrahelst med en RK. Rena "plocke pinn"
    Det mest skrämmande är att elektrikerskrået tror att kontakten är bra ,bara genom att dra i ledaren. För dom räcker det tydligen med att en kardel har fastnat under fjäderns vassa kant.

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Såg nyligen i facktidningen Elektrikern om Wago på fulelsidan , brända
    För min personliga del gillar jag dom inte , utan kör med skruvförband och sagd det tidigare i forumet , men fått på nöten lite , men tål det

3. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Och jag förstår att de tror det efter bekantskap med 222:an....funkar till allt ;)
    Bra att du uppmärksammar detta problem(y)

• Laddar…
  4. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Det du beskriver beror uteslutande på arbetsfel och inget annat rätt använda är de problemfria. De som ibland varit uppe i sk "facktidskrifter" är mest typ 773 där arbetsfel bör vara vanligare. Hur ser du på 222 har du gjort tester på den sorten också?

5. M
    Medlem · 24 inlägg

Mubbe

Medlem
    Jag har testat testat både 222:an och 773.an,med samma nedslående resultat. Jag är normalbegåvad och kan läsa instruktioner.Det är absolut ingen felhantering.
    Varför vågar ingen göra om försöken? Är ni rädd att få dåligt samvete över era kopplingar.Då kanske det känns bättre att stoppa huvudet i sanden.

6. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Någon som gjort samma test på snabbkopplade plintar och uttag osv?

• Laddar…
  7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kan till viss del hålla med ivrarna för Wago , men då ska det inte vara belastning av större art ,
    då fungerar dom nog som dom ska ,

Polacoloco :: det har gått något troll i detta med snäppfästen överallt med plintar , faktiskt jag har bara sett det på ett ställa där det bränt , men det är andra fabrikat och plintar som sitter på dinskena , dom är lite kraftigare och måste öppnas med smal mejsel , samt kommit för att det går snabbare med anslutningarna i skåp
    I vägguttag vet jag inte och har inte sett något , men dom har ett bra tryck där , är nog kraftigare fjädrar i dom , då det skiljer markant i storlek mellan dessa som diskuteras

• Laddar…
  8. GK100

GK100

Medlem
    Har ingen anledning att bedöma eller ifrågasätta din normalbegåvning men oavsett kvarstår min övertygelse om att du gör fel om du misslyckas med detta. Frågan är vad dina försök går ut på? Har du strömbelastat och mätt temp och spänningsfall över förbindningen? Gör du inget annat än försöker dra ur enskilda kardeler via den korta skalade stumpen är det som jag ser det prov utan värde.

Vi kanske ska göra lite mer långtgående prov här om det ska uttryckas varning för bränd Wago etc det kommer i de fallen an på arbetsfel inget annat. Snabbanslutningarna i diverse apparater som uttag och brytare är oftast av en sämre typ än rena kopplingsklämmor men fullt funktionella. Även i de fallen risk för problem pga hur den som anslöt agerat.

• Laddar…
  9. GK100

GK100

Medlem
    Menar du att du jämför radklämmor med snabbanslutningarna på uttag och brytare? Det är stor skillnad i hur dessa är utförda om vi håller oss till plintar av erkända fabrikat både av typ fjäderklämma, push-in och IDC-typ. Samma där använda inom sina märkdata och rätt hanterade kan man praktiskt se kontaktfel som uteslutna. Och det är inte bara av skälet snabbare anslutning de kommit fram säkerheten vid typiskt utfört montage är betydligt större vid de sentida sorterna.

10. M
    Medlem · 24 inlägg

Mubbe

Medlem
    Det behövs inga avancerade mätningar. Om jag nu har konstaterat det värsta felfallet. Fem kardeler ramlade ur Wagon vid ett försök .Kvar fanns två kardeler,ovanpå varandra under fjädern.
    Vid låg belastning har det nog ingen betydelse. Men vad händer om kopplingen genomgår en kortslutning med en strömgenomgång på 40-50 ampere.
    Kanske mina försök är bra mycket bättre, än elektrikernas godkännande, genom att bara rycka i ledningen.

11. X
    Renoverare · Södermanland · 1 767 inlägg

xdigger

Renoverare
    40-50 ampere? Det är dom inte godkända för, inte kablarna som dom är godkända för heller för den delen.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Jönköping · 225 inlägg

acrophobic

Medlem
    Var tvungen att göra ett litet experiment själv. Både med en 221'a och en 222'a. Började med 221'an. Med skalad tråd (FK) och utan att tvinna (vilket man inte ska) så följde någon enstaka kardel med ibland. Med tvinnade kardeler följde flera med varje gång. Ingen större skillnad med 222'an, möjligen t.om. lite "sämre".
    Kommer vara näst intill omöjligt att få jämnt tryck över samtliga kardeler, eller att kardeler inte lägger sig "på varandra", med det innebär inte att kontakten kommer vara dålig per automatik. Om några kardeler inte har helt optimal kontakt och det därmed går högre ström genom de andra, så handlar det om så kort bit (innan de "möter" de andra kardelerna i kabeln), att jag har svårt att tro att det skulle orsaka problem sålänge Wagon är korrekt monterad i övrigt. Drar man i hela kabeln så får man dra hårt om den ska lossna..
    Vore intressant om någon kunde göra lite experiment med spänningsfall och värmeutveckling vid max godkänd belastning vid lite "olika noggrannhet" vid montering.
    Personligen tycker jag 222'an inger mer förtroende, även om den är lite klumpig..

13. snaggletooth
    Medlem · F · 5 225 inlägg

snaggletooth

Medlem
    Det är bara handhavandefel och slarv som gör att en del misslyckas med snabbkopplingar.
    De tål otroligt mycket mer ström än vad man tror om man gör rätt.
    De tester som beskrivits tidigare i tråden är helt meningslösa och betyder inte ett skit.
    Här kommer ett lite mer praktiskt test som visar vad de går för.

14. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 3 048 inlägg

MultiMan

Realist
    Jag misstror inte Wagos förmåga men varför tar du ett exempel där det används entrådig kabel när diskussionen gäller flertrådig? Det är ju helt olika.

15. GK100

GK100

Medlem
    Problemet är att du inte konstaterat värsta felfall, egentligen inget alls med vad du beskriver. Det du gör säger inget om förbindningens elektriska egenskaper. Mät istället lite om du vill presentera något som går att bedöma och diskutera.

Har du undersökt de två brända klämmorna? Med det utfallet är det läge att upplysa den som monterat oavsett vem.

Redigerat 6 sep 2017 08:36
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.