Byggahus.se

Brädgolv

1. P
    Medlem Nivå 4
    Hej

Är det något speciellt med brädorna man använder till golv eller är det vanliga råplan?

Hur spikar man fast dessa, använder man clips som man gör med andra spontade brädor?

//Anders

2. B
    Medlem Nivå 1

Re: Brädgolv

Skall det vara undergolv, dvs du tänker täcka med masonit och matta duger råspånt om den är åtminstone en tum tjock och reglarna har omkring 60 cc (vanlig råspånt är bara drygt 20 mm).
    Skråspika i fjädern (den utstickande delen) eller hellre skruvas för mindre knarr. Har du tid att sortera kan du kanske få ihop ett snyggt furu- eller grangolv.
    Dock är råspånt från brädgården normalt ganska fuktig så det kommer att hända saker med virket innan det torkat, det krymper på bredden och något på längden samt att plankorna kommer att vilja kröka sig (årsringarna strävar efter att räta ut sig).

3. P
    Medlem Nivå 4

Det befintliga golvet är se 30-talet och spikat i reglarna direkt. Det är dimensionen 28 x 95 och inga skivor på detta. Reglarna är på cc90. Det kanske krävs förstärkning, vad tror ni?

Har det då betydelse åt vilket håll årsringarna ligger?

//Anders

4. P
    Medlem Nivå 4

Reglarna var på 55cc och inte 90cc. Jag fick gå hem och mäta...

Vad krävs för ett brädgolv och vad bör man tänka på?

//Anders

5. N
    Medlem Nivå 6

golvvirke till övergolv skall vara möbeltorrt altså 7-8%
    sånt virke lär du inte hitta på brädgårn

vanlig råspont torkar isär aldeles för mycket :'(

kolla här www.yostrading.se

6. P
    Medlem Nivå 4

Jag har hittat företag som hjälper mig med att ta fram nytt golv för komplettera befintligt rum.

Det går att få exakta mått på torkade golvplank, både vad gäller tjocklek och bredd. De hyvlar och fräser på beställning.

Då slipper jag anpassa reglar och spont till befintligt golv, jag beställer exakt likadant.

//Anders