Byggahus.se

Brädfodring på eternit.

476 läst  10 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har tänkt att börja sätta brädfodring nu på kåken.
    Den befintliga fasaden är eternitplattor som jag har tänkt att plocka ner efter mycket om och men.
    Många har tipsat mig att regla direkt på och bygga in plattorna men känns samtidigt bra att få bort dom. För om man i framtiden skulle vilja t.ex sätta in ett fönster så sitter ju skiten kvar där.

Men iaf.. om jag plockar ner plattorna och reglar för ny brädfodring så har jag tänkt att skippa tilläggsisolering då huset redan är varmt och har låga driftkostnader eller bör jag isolera ändå?

Hur skulle ni ha gjort?
    Tack på förhand!

2. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Var är det för årgång på huset? Har du en bild?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Huset är byggt 1850.

4. leby
    Medlem · Nivå 18
    Det brukar bli ”fult” med korta takutsprång när man lägger på fasader, tycke o smak förstås. Även fönster som ligger djupt i fasaden ser ”konstigt” ut. Bortsett från dessa estetiska synpunkter så visst en 45a isolering om du nu ändå bygger på minskar väl om inte annat energi förbrukningen. Viktigast är väl annars luftspalt.

5. leby
    Medlem · Nivå 18
    En riktigt bra vindpapp skulle jag som minst lagt på, diffusionsöppen.

6. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Håller med @leby men.... jag hade lagt på en 45:a och flyttat ut fönstren när ni ändå håller på. Tyvärr så kan det dra mig sig annat jobb på insidan men... jag tycker inte en 45:a gör så mycket på utseenden. Men vindpapp och luftspalt är viktigt.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Så än fast energiförbrukningen är väldigt låg redan så tycker ni att jag bör lägga på en 45a?

Jag håller helt med om det estetiska men för att språnget inte ska se allt för kort ut så bör jag ju komma mig längre in mot stommen isf.
    Bakom pappen ser det ut som en gammal brädfodring, tas den bort så kommer jag in några centimeter till iaf
    Kommer tacka mig själv i slutändan om jag låter det få ta lite extra tid.

8. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Precis då. Du behöver ju inte ta alla väggar samma år, dela arbetet.

• Laddar…
  9. leby
    Medlem · Nivå 18
    Du skulle ju kunna plocka boot den gamla brädfodringen och lägga på 45mm isolering så är du hyfsat nära dagens utseende.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi gjorde denna manöver på vårt gamla skärgårdshus år 1983.
    Under Sidiplattorna var den stående träpanelen i bra skick, och locklisten var borttagen.
    Vi köpte 80 mm falsad cellplast från Sundolitt, och spikade på 22 x 95 brädor utanpå, som dels höll cellplasten på plats, dels funkade som spireglar för den nya stående träpanelen med kubbläkt.
    Och jag var noga med att täta med gullfiber mellan de gamla panelbrädorna i underkant, så det inte skulle dra in kalluft innanför den nya isoleringen.
    Fönstren fick sitta kvar där de satt, och kom alltså ca 10 cm innanför fasaden, vilket inte störde intrycket utan bara såg trevligt ut.
    Och elförbrukningen, vi hade direkt-el, sjönk i ett slag till hälften :D