Byggahus.se

Brådskande hjälp. "Avlägsna all färg innan tapetsering".

1. S
    Medlem · Jönköping · 72 inlägg

Sesulo

Medlem
    Hej,

tänkte dra igång med lite tapetseringen. Läste precis instruktionerna för tapeterna som är av typen Non-woven. Följande går att läsa:

"Underlaget måste vara torrt,oskadat, rent, fast och ha normal uppsugningsförmåga. Målade väggar måste frigöras från färg, slipas och rengöras. Underlaget måste vara jämt enfärgat, helst vitt".

Jag har just en vitmålad vägg som jag tänkt tapetsera. Instruktionerna säger dock att jag bör slipa bort färgen innan jag tapetserar. Kan detta verkligen stämma?

Märket på tapeten är Casadeco

MVH

Johnny..

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Låter väldigt märkligt att hävda att det inte går att ha målat underlag och samtidigt säga att det helst ska vara vitt?

Jag har spacklat, slipat, satt upp renoveringsväv, målat med vit grundfärg och sedan satt upp EasyUp med våtrumstapetklister som är lite kraftigare. Annat kraftigare tapetklister funkar också.

Vitt underlag rekommenderas absolut! De flesta non-woven är mer eller mindre genomskinliga, så exempelvis med gipsskivor som spacklas bara i skarvarna kommer man att se spacklet lysa igenom.

• Laddar…
  3. kitco
    Renoverare · södermanland · 231 inlägg

kitco

Renoverare
    Har tapetserat på målade väggar många gånger utan problem, inget du behöver oroa dig över. Det är mer störande att inte spackla ordentligt och se alla skador genom tapeten.

4. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Producenten vill gardera sig att inte färgen reagerar med tapet/lim samt att underlaget inte lyser igenom.
    Börja med en våd om du är osäker, men är det en vitmålad vägg skulle jag bara köra på.

5. D
    Besserwisser · E · 17 968 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Väggen bör ha en liknade färg som tapeten. Men framför allt enfärgad. Senast jag tapetserade syntes underlaget igenom lite. Så efter några våder målade jag ett lager vitt på resten av rummet. Det är nog ingen annan än jag som ser. Men det är att rekommendera att ha enfärgat bakom. Om skarvarna inte blir perfekta är det en stor färden om underlaget är i samma färg dom tapeten.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Jönköping · 72 inlägg

Sesulo

Medlem
    Har satt upp tre våder nu och det har gått fint. Perfektionisten i mig får dock lida då det inte alltid blir som jag vill :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.