Vi planerar att sätta upp plank som innertaket. Det borde finnas massor av trådar om detta men jag hittar inte så mycket. Det utseendet som vi är ute efter är det som syns på väggarna i det här inlägget:
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm-3.html#67

Vi vill inte ha en helt slät/hyvlad yta utan den skall vara lite levande.

Vilket slags virke skall vi leta efter?

Det heter råspont!

Är inte råspont lite väl grov? Mycket sprickor, kvistar m.m.

Hos min lokala bygghandel så plockar man råsponten själv, bräda för bräda. Det gör att man kan plocka fina exemplar. Vill man inte ha den så rå kan man alltid ta den slätare baksidan och sätta fram.

Jo, det kan funka! Jag har detta i taket till badrummet. Ytan är vitvaxad.

Nackdelen med råspont är att brädorna behöver ytbehandlas innan de sätts upp och enligt vad jag tror så är det olämpligt att måla om då det kommer att uppstå sprickbildningar vid skarvarna.

Nu har jag kollat runt lite till på bilder av olika slag. Råspont verkar inte helt fel i alla fall om man får tag på bra kvalitet. Om man köper på någon av dom stora byggvauhusen - måste man låta virket torka innan man målar och sätter upp? Jag hade tänkt att sätta brädorna med några mm mellanrum redan från början så jag är inte så rädd för glipor mellan brädorna.

Jag skulle måla, låta torka och sedan lägga brädorna några dagar i det utrymme de ska sättas upp.

Totte_S
Sätt inte med någa mm mellanrum, då riskerar du att de släpper i sponten! Låt de hellre ligga inne så länge du bara orkar. Har åtskilliga 100 m2 med råspont och finsågad panel inne, och det blir tillräckligt stora glipor.

Exakt, bara att banka dit råsponten och sen måla. blir jättefint. Använt den släta sidan inåt rummet annars blir det vasst och smuts fastnar lätt.
Har så på landet både här och där och det är skitsnyggt.

Vi har också råspont på några kvadrat, och vi har satt med den grova sidan innåt (neråt). Jag ångrar bara en sak, och det är att jag inte målade INNAN jag satte upp. Det kommer bli väldigt jobbigt att måla alla springor så här i efterhand...

The Tor skrev:
Är inte råspont lite väl grov? Mycket sprickor, kvistar m.m.
Tittar du liute noga på bilderna i tråden som det länkades till så är det VÄLDIGT mycket kvist i bräderna där.

Nu vet jag inte exakt vilken stil ni är uta efter, men i vårt fall är det en tillgång att råsponten är just kvistig och ruff i ytan. Givetvis får det inte vara kvistar som trillar ut efter ett tag, eller sprickor som förfular, men den ohyvlade ytan ger ett äldre intryck, och det var precis det vi var efter.

Kolla efter andra alternativ än de vanliga brädgårdarna där råsponten brukar vara väldigt klena och av sämre kvalitet. Vi fick tag i 6 tum av kanonkvalitet från en "bonnasåg" här i hemtrakterna, men det finns ju även sågverk som säljer direkt till kund.

22x120 vanlig fasadpanel som är vitlaserad, uppsatt med ca 3-5mm (eller mindre) mellanrum och lumpapp under. Brädorna målas en gång innan, sedan kan man skjuta upp dem med dyckertpistol. Vill man kan de målas en gång till om man tycker det skall bli vitare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.