Hej. Pinsamt är det. Nåväl.

Var I startgroparna att byta skorstenshuv. Såg då att kajskyddet ej var monterat korrekt, varpå det såklart var stopp i ena röret. Tog en 5,4 m lång bräda och började bonka uppifrån, från nock. Allt åkte ner i pannrummet, inga konstigheter.

Dessvärre tappade jag brädan. Den sitter i kröken längst ner i källaren. Jag når den varken nerifrån eller uppifrån. Har dock slängt ner en lina som lyckades lirka sig förbi brädan. Har försökt dra upp brädan med det ena och det tredje.

Någon som har förslag på vad jag ska göra? Har lite hopp kvar om att fästa något bra på linan och fiska upp brädan. Någon som har tips på vad?

E Ergo16 skrev:
Hej. Pinsamt är det. Nåväl.

Var I startgroparna att byta skorstenshuv. Såg då att kajskyddet ej var monterat korrekt, varpå det såklart var stopp i ena röret. Tog en 5,4 m lång bräda och började bonka uppifrån, från nock. Allt åkte ner i pannrummet, inga konstigheter.

Dessvärre tappade jag brädan. Den sitter i kröken längst ner i källaren. Jag når den varken nerifrån eller uppifrån. Har dock slängt ner en lina som lyckades lirka sig förbi brädan. Har försökt dra upp brädan med det ena och det tredje.

Någon som har förslag på vad jag ska göra? Har lite hopp kvar om att fästa något bra på linan och fiska upp brädan. Någon som har tips på vad?
Hur långt ner är brädan?

T Tompafix skrev:
Hur långt ner är brädan?
Uppifrån har jag nog 5-6 m till brädan. Nerifrån är det strax över 2 m.

1 Fäst en sandlådehink i linan (med förstärkt handtag)
2 dra
3 öppna en pilsner när du är klar!

• Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Ojojdå det var en lång rökkanal det :rofl:
Spontant tänker jag något så pass stort att det inte åker förbi brädan. Kanske ihopknölad stycke tyg likt en boll som brädans fibrer fastnar i. Tyg av någon luddig variant, typ fleecefilt

H Hammarenmittitummen skrev:
1 Fäst en sandlådehink i linan (med förstärkt handtag)
2 dra
3 öppna en pilsner när du är klar!
Inte dumt! Får se om jag hittar en med bra handtag

T Tompafix skrev:
Ojojdå det var en lång rökkanal det :rofl:
Spontant tänker jag något så pass stort att det inte åker förbi brädan. Kanske ihopknölad stycke tyg likt en boll som brädans fibrer fastnar i. Tyg av någon luddig variant, typ fleecefilt
Ja, precis. Senast försökte jag med små gymvikter men eftersom den stannat precis i kröken så glider de bara förbi upp och kilas fast mellan bräda och kanal. Ska försöka hitta en bra hink, kanske kan gå med ett tallriksankare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.