Hej, jag undrar om någon sitter inne på ett bra sätt att mäta sig fram hur jag skall kunna beräkna vad jag måste kapa bort från golv när det skall läggas.

Jag skall lägga in en avlång hall, där jag har en "midja" mitt på golvet. Hur kan jag då få fram en "rak" linje i denna hall att förhålla mig till. Är det någon som sitter på ett bra knep?

Jag funderar på att lägga ut en golvbit efter den "rakaste" väggen, sen mäta från den hur stor midjan är för att få ut hur mycket som måste kapas, samt att se med laser om jag då följer linjen jag märkt ut om jag kan förhålla mig till den väggen, eller om även den "buktar" .

Eller finns det någon som sitter på bra tipps?

Golvet har utseende av klinkers, så det blir ju "kanter" likt fogskarvar som kommer synas, därav vill jag ju även att det linjerar med hallen så man lurar ögat att det är rakare än det är.

Tack på förhand
/Förbryllad

Har du en ritning på hallen att lägga ut?

Den ser ut så här. Bortse ifrån måtten för de är bara ca.

Jag har lagt en golvrad på väggen som ej har WC och ritat på efter den,och den verkar (utan att startat lasern än) vara hyfsat rak, så midjan finns ganska precis vid WC'n. Skall mäta sen vad jag har för olika mått till den väggen utifrån "strecket" så jag vet hur stor midjan är.

Arkitektonisk planritning med uppmärkta mått och symboler, eventuellt för möblering eller installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du är på rätt väg.
Det beror såklart lite på hur golvet ser ut, men det viktigaste brukar vara att du inte får en för smal bit någonstans. Om dina mått är något sånär rätt skiljer det omkring 13 mm i olika delar. Om du får en "planka" som är 120 mm i ena halvan och 107 vid midjan kommer det inte synas något nämnvärt. Däremot om plankan är 30 i ena och 17 i andra, då ser det märkligt ut. Så det får du balansera med hur mycket du kapar bort på första sidan.

Det var inte mycket till midja.
Om vänstra väggen är rak lägg första raden längs den. Eventuellt med längssågade brädor beroende på hur bredden på dem stämmer med rumsbredden delningsmässigt.

P PatrikJo skrev:
Du är på rätt väg.
Det beror såklart lite på hur golvet ser ut, men det viktigaste brukar vara att du inte får en för smal bit någonstans. Om dina mått är något sånär rätt skiljer det omkring 13 mm i olika delar. Om du får en "planka" som är 120 mm i ena halvan och 107 vid midjan kommer det inte synas något nämnvärt. Däremot om plankan är 30 i ena och 17 i andra, då ser det märkligt ut. Så det får du balansera med hur mycket du kapar bort på första sidan.
Nej glöm måtten på bilden. De är ej tillförlitliga. Det är som du skriver som jag tänker man måste balansera upp så man ej ser. Tror dock inte (utan att ha mätt ännu) att jag kommer få en smal på slutet vilket hjälper att lura så klart

Skulle slå ut en centrumlinje där man har tagit mitten av rummets båda ändar. Då har du en rak linje genom rummet. Det är det viktigaste så att golvet inte är rakt i förhållande till den ena väggen så golvet ser skevt ut.

Första raden mäter du från denna linje så att det linjerar, sen när du har en midja så får du kapa golvet så att följer din raka linje men lämnar expansionsmån mot väggen. Dvs alla blir unika för just den positionen.

sen måste du givetvis mäta så att du får ungefär lika breda bitar på vardera långsida av rummet. Ytterst viktigt annars ser det amatörmässigt ut.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Skulle slå ut en centrumlinje där man har tagit mitten av rummets båda ändar. Då har du en rak linje genom rummet. Det är det viktigaste så att golvet inte är rakt i förhållande till den ena väggen så golvet ser skevt ut.

Första raden mäter du från denna linje så att det linjerar, sen när du har en midja så får du kapa golvet så att följer din raka linje men lämnar expansionsmån mot väggen. Dvs alla blir unika för just den positionen.

sen måste du givetvis mäta så att du får ungefär lika breda bitar på vardera långsida av rummet. Ytterst viktigt annars ser det amatörmässigt ut.
Ja så går mina tankar med att jag får en centrum linje att sikta emot. Drygt bara att kapa båda sidor ev, men värt det om det ser bättre ut

L Lutte skrev:

Så här ser det ut. Det diffar 3mm i var ände (Ände A= 1486mm, Ände B=1483), vilket ger centrum mått på 743 och 741,5. Golv plattorna bygger (synliga delen) 260mm.

Slår jag då detta från centrum så får jag 2,857 st plattor fram till halva bredden av hallen. Skulle ni då kapat båda sidor oavsett, eller skulle ni lagt och sen kapat sista raden?

N Nygge72 skrev:
Slår jag då detta från centrum så får jag 2,857 st plattor fram till halva bredden av hallen. Skulle ni då kapat båda sidor oavsett, eller skulle ni lagt och sen kapat sista raden?
Jag hade bara kapat sista raden.

N Nygge72 skrev:
Så här ser det ut. Det diffar 3mm i var ände (Ände A= 1486mm, Ände B=1483), vilket ger centrum mått på 743 och 741,5. Golv plattorna bygger (synliga delen) 260mm.

Är det en sån liten diff så hade jag lagt utan att kapa första raden, är det mycket midja kanske man får kapa lite där midjan är som Smalast.

Kommer du sen i slutet kan du alltid lägga sista raden under näst sista för o se hur det kommer se ut.

Ja jag får kika, det med lägga under är ju ett bra tips, så man kan göra en bedömning hur det kan se ut.

Der fler väl på plats mer när man mäter överallt och ser hur stor midjan är.
Stort tack för hjälpen än så länge. Jag återkommer säkert med frågor

L Lutte skrev:
Är det en sån liten diff så hade jag lagt utan att kapa första raden, är det mycket midja kanske man får kapa lite där midjan är som Smalast.

Kommer du sen i slutet kan du alltid lägga sista raden under näst sista för o se hur det kommer se ut.
Midjan på smalaste stället är 1471, dvs det är 15mm smalare än ute vid början/slutet av Hallen. Är det något man märker av utifall man bara skulle lägga rakt av utan att kapa första raden, sen får man formkapa sista efter midjan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.