Byggahus.se

Bra sågblad till Multimaskiner och vart köper ni dom?

Vilken tillverkare använder du?

1. Bosch

35,0%
  2. Fein

45,0%
  3. Luna

2,5%
  4. Annat (isf vilket)

15,0%
  5. No-name

2,5%
  1. PeterJeffrey
    Medlem · Örebro · 238 inlägg

PeterJeffrey

Medlem
    Var nu i veckan och köpte 2(!) st Meec-multimaskiner på Jula för 360kr (!) för ett jobb. Kommer mest använda dem till furu o gran (vanligt renoveringsarbete dvs) Skulle iofs vara bra med något blad som kan kapa 3" o 4" spik också ;) Bladen som följde med maskinen är ju ett skämt.. Men tänkte att med nya BRA blad lär maskinen bli som ny!

Nu undrar jag om ni har hittat några kanonblad? Kör ni på de tokdyra Fein-bladen, eller har ni erfarenhet av andra bra blad? Nån som provat Jula's kombipack för 79:-, eller Luna och Bosch blad? Nån som hittat bra blad via internet, som den här sidan? tyckte den sidan kändes liite suspekt, men det kanske bara för den inte var på svenska från början..

Hittade förresten ett intressant test från andra sidan pölen :) där konstaterade de iaf att Fein-bladen INTE var värt sitt svindyra pris, med tanke på prestation..

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 022 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Kör Bosch GOP med Bosch orginalblad.
    Lånade en sån Meec när jag inte orkade hämta min och trodde det var nåt fel på den, lät som fan och skakade ur händerna på mig. :confused:
    Öppna bara den ena och testa om du verkligen vill ha den.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Södermanland · 227 inlägg

puda

Medlem
    Jag har god erfarenhet av boschblad

4. PeterJeffrey

PeterJeffrey

Medlem
    okej, så det ÄR så stor skillnad på dom?

5. T
    Medlem · Västra Götaland · 245 inlägg

tacho

Medlem
    Jag kör Feins egna till Multimastern. Egentligen enbart baserat på att jag läst så dåliga saker om billiga blad. Köper man från Fein så vet man vad man får och det är inte så hemskt dyrt i Tyskland (drygt 100 kronor per blad).

Ska dock säga att jag var på Jula och fingrade på sågbladen från Bosch häromdagen och de ser riktigt fina ut. Swiss made också

6. ekblom
    Medlem · Jönköpings län · 340 inlägg

ekblom

Medlem
    Något exempel på en bra tysk site att beställa från?

7. T
    Medlem · Västra Götaland · 245 inlägg

tacho

Medlem
    När jag beställde för några månader sedan var Graf Bauzentrum på Amazon.de billiga.

Prisexempel: 3-pack E-Cut 44 mm för ~35 EUR. I svenska prislistan ligger det paketet på över 600 kronor. Som vanligt lönar det sig mest om man samlar en lite större beställning.

8. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Jag brukar köpa mina boschblad på tyska ebay eller Tradera. Billigare än i butik fortfarande dyrt :(

• Laddar…
  9. Hennke85
    Verktygstokig · Jönköping · 911 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
    Kör med Bosch-blad på jobbet, visserligen lite tjockare men inte alls lika känsliga som Feins blad då dessa rätt snabbt ser ut som en hockeyspelares tandrad.

• Laddar…
  10. V
    Medlem · Halland · 3 999 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Nej det är det inte.
    Jag äger 2 st GOP, 1st fein och 1 st Meec.I en annan tråd som jag skrev för några år sedan är meec'en identisk på detaljnivå med fein om du skruvar isär den.
    Så med ett bra blad har du bra avverkning.

Redigerat 21 dec 2013 16:57
    • Laddar…
  11. L
    Medlem · Västmanland · 252 inlägg

LoJo

Medlem
    Har bara kört på Boschbladen som följde med min gop300 men jag tycker dom funkar bra. Om inte denna tråden ger bra tippa så kommer jag nog fortsätta med boschblad.

12. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 807 inlägg

jonmo

Verktygstokig
  13. iwe
    Medlem · Stockholm · 271 inlägg

iwe

Medlem
    Kör med Bosch blad. Har absolut inget att klaga på!

14. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 022 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
  15. PeterJeffrey

PeterJeffrey

Medlem
    ja nu har jag inte klämt på eller skruvat i en bosch/fein, men när jag bytte strömsladden så tyckte jag den som rätt smart ut i konstruktionen..

det här med att det bara skakar i handen-vad beror det på? är det en annan konstruktion än fein'en, eller bara klenare/fel material? jag hade tidigare en Power Craft från Jula. Efter ett bladbyte så händer ingenting med bladet länge när man slår på den.. :'( jag upplevde inte den som särskilt skakig (däremot tjock att hålla i) men så var den bara på 180W mot Meec'ens 260W.. vad nu det spelar för roll? ^o^

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.