Tänkte försöka mig på ett konstprojekt.. *ler* (överblivet material från husbygge).
Jag har 35 mm kopparrör som jag vill kapa upp i 50 mm bitar. Går det göra med en vanligt kapsåg och lämpligt sågblad?

Tips på bra metod??

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
dof dof skrev:
Köp en rörkapare om det är många du ska göra.
Typ [länk] bara som exempel...
Har en sådan,, men det är ett 30 tal rör att göra,, måste finnas bättre metod?

Tror inte du hittar något som är snabbare eller enklare än en vanlig rörkap...

• Gilla
Prodigys och 6 till
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Har en sådan,, men det är ett 30 tal rör att göra,, måste finnas bättre metod?
I vilket skick är bladet då? Ska inte behöva snurra många varv innan den är av. Har du inte problem med att det blir grader kan du ta vinkelslip, det går nog lite snabbare.

De rörskärare som är för rostfritt går lättare i koppar än de vanliga. Finns ju elektriska med, kanske går att hyra?
Går ju med alla sågar som har metall blad med men det beror ju på hur fina snitt du vill ha.

Cirkelsåg eller bandsåg för stål, men kostnaden kan va ett problem.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Gör en hylsa till skruvdragare Så du kan snurra röret. Sätt sen röravskäraren i ett skruvstycke och låt kompisen sköta den. Fixa med lite upplägg Så röret inte ramlar ner när det går av. Kör röret med skruvdragare och låt polaren jobba.
/W

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Typ, [länk]
Ett måttligt pris. Kapskiva ger ett något sämre snitt än klinga.

En metallklinga till kap-/gersågen? Med några anhåll går det snabbt att kapa exakt lika långa bitar.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
C
Nu är förvisso koppar relativt mjukt, men jag skulle dra mig för att såga annat än möjligtvis aluminium i vanliga kapger-sågen. Känns på något sätt som att den inte är gjord för detta, även om det i sig lär gå utmärkt med rätt klinga. Man vill t.ex. ha möjligheten att spänna fast arbetsstycket.

Annars är väl Lidls metallbandsåg utmärkt för ändamålet. Tyckte jag såg att den fanns på hyllan här i veckan. De har väl också sålt nån metallcirkelsåg om jag minns rätt.

Ska du kapa vinkelrätt går det överlägset fortast med en vanlig röravskärare. Dessutom blir det snygga perfekta resultat, utan grader.

Att såga eller köra med handhållen vinkelslip är svårt att göra 100% vinkelrätt. Dessutom mycket extrajobb med att slipa och få bort graderna.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Det beror på vad du ska göra sen. Polera, ställa på högkant, ärga? Vilka defekter från kapningen kommer att synas?
Röravskärare ger snygga snitt men ibland vassa grader och ringar på utsidan av röret. Tigersåg är snabbt och enkelt men ger inte lika perfekta snitt. Vinkelslip skulle jag skippa för det blir nog inte tillräckligt bra precision.
En bra klinga med hårdmetallskär i en kap/gersåg som du inte är rädd om borde gå om du tar det försiktigt. Men tänk på att det kommer skvätta metallflisor som kan hamna både i ögonen och motorns lindningar ifall maskinen inte är bra kapslad.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.