Byggahus.se

Bra ritprogram för PC

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 inlägg

Hansl

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jan 2005
    • 3 inlägg
    Hej,

Känner någon till något bra ritprogram där det är möjligt att göra konstruktionsritningar. (typ ett förenklat cad-pgm.)?
    Ritningarna ska vara möjliga att göra skalenliga och kunna användas som bilagor till bygglovsansökan.
    Med andra ord ganska låga krav för ett modernt ritprogram. Det kanske till och med finns något lite äldre program att ladda ner?

//Hans

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 inlägg

Hansl

Medlem
    • Västra Götaland
    • Medlem jan 2005
    • 3 inlägg

Re: Bra ritprogram för PC

Tack för tipsen,

Jag tänkte bidra med att berätta vad jag hittade när jag sållade bland alla program.
    Flera program i forumet är av typen "rita en skiss i 2d, låt datorn generera en 3d-simvärld och vandra runt i den".
    För oss som söker program där det går att göra konstruktionsritningar mm. så verkar det dock vara ett rent cad-program som gäller.
    Jag testar turbocad nu som verkar vara nära det jag letar efter.
    Jag använder Turbocad v.4 som finns att ladda hem gratis och lagligt (15,1Mb) på www.brogan.se. V.4 är ett 2d program som verkar lämpa sig mycket väl till konstruktionsritningar (inte skisser) för väggar, bjälklag, takstolar mm.
    Det ersätter helt enkelt millimeterpapper och linjal (kan det bli enklare?).
    För den som vill se sina ritningar 3d i regnbågens alla färger så finns en demo av V.10 på samma adress men V.10 känns lite för mycket i detta sammanhang.
    Vore kul om någon annan ville testa programmet och följa upp tråden med en recension eftersom jag inte har tillräckliga kunskaper om datorer för att riktigt säkert uttala mig om vad som är bra och vad som är mindre bra.

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 319 inlägg

Eld

Medlem

Jag använder EasyCAD (2d) från www.fastcad.com det är ett utmärkt och mycket prisvärt CAD-program. (De har även FastCAD som är 3d.) TurboCAD provade jag för ett par år sedan men det var skräp. På jobbet har vi Catia men det kostar kulor :surprised:

Även AutoCAD och AutoCAD LT är orimligt dyra för privatpersoner. (Och dessutom onödigt komplicerade för både privatpersoner och de flesta proffs.)

4. D
    Medlem · 500 inlägg

Sketchup är helt fantastiskt. Det är precis lagomt avancerat och otroligt smidigt och snabbt att arbeta med. Jag har just gjort ett rätt invecklat trappräcke. Det gick fort och vart sedan mycket enkelt att 'få ihop' i verkligheten. www.sketchup.se Det finns en massa tutorials på hemsidan där du kan se programmet användas. Även större projekt går att rita relativt enkelt. Sedan kan man vara så detaljerad man vill.

5. N
    Medlem · Sörmland · 354 inlägg

Nybyggarn

Medlem

Jag beställde TurboCAD Deluxe V10.0 från USA, 500:- inkl frakt.
    Finns också på http://www.dustinhome.se för 800:-
    Programmet verkar ha dom mest grundläggande funktionerna som behövs i ett "riktigt" cadprogram, det tar dock lite tid att lära sig rita och printa ut i rätt skala mm. Ritningarna går att exportera till Autocad.

6. M
    Medlem · 843 inlägg

MrMagic

Medlem

AutoCad rules !! I särklass det bästa för konstruktionsritningar, accepterat av alla som kan behöva en ritning sedan.
    Dock dyrt att köpa den"rätta vägen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.