I
Hej,

Vi har idag en RadonEye RD200 som har en väldigt snabb och vad jag förstår korrekt sensor, problemet är att appen är riktigt dålig och det finns inget öppet gränssnitt att koppla in i smarta hem ex Homey. Appen håller inte alls koll på datum och tid utan det måste man själv skriva ner när man sätter igång mätningen. Appen håller endast koll på timmar så om jag gör en ändring i ventilationen en kväll så behöver jag veta hur många timmar det gått sen jag satte igång Radoneye för att kunna se hur värdena påverkas. RadonEye visar endast genomsnitt för de senaste 24 timmarna, man kan bara få ut genomsnitt över hela perioden genom att tanka över data till datorn och låta excel räkna ut det "manuellt".

51tve7MV-LL.jpg

EcoQube är en annan radonmätare av samma tillverkare som RadonEye, även den är snabb och ska vara "rätt" enligt proffs utrustning. Appen verkar ha så gott som allt man kan önska sig, den kräver dock internet och kan fortfarande inte kopplas till smarta hem, framförallt kostar den 3000 kr och är allmänt svår att få tag på.

Main-1.png

Airthings hare 3 st radon mätare, blandannat Wave plus för 1700 kr(samma som Radon Eye RD200). Denna sensor mäter av 1 gång i timmen precis som de 2 andra MEN den presenterar endast ett genomsnitt per 24 timmar. Resultatet blir dessutom inte korrekt nog förens efter 7 dygn medan ovannämnda har ett korrekt värde just där och då efter 1 timme.

51wWl20gaJL.jpg

Radon handlar egentligen om vad man utsätts för över tid och det kan variera stort, särskilt under de kalla månaderna då det är tänkt att man ska mäta. Men för att göra små justeringar ex på ventilation för att se resultat så får jag uppfattningen att en Airthings fungerar väldigt dåligt, där är de 2 andra produkterna klart effektivare? Det är också lite otydligt hur pass korret värde Airthings verkligen ger? Vissa rapporter tyder på att den är ganska dålig, andra rapporter menar på att man missar att den endast ger genomsnittsvärde per 24 timmar.

Någon här som vet mer om radonmätare och vad man bör införskaffa för att dels felsöka men även få ut tillförlitliga värden över tid?

Lite gammal tråd ser jag, men väljer att svara ändå, då jag har erfarenhet av dom nämnda radonmätarna (och några till).
Vill man testa olika åtgärder så är det i princip bara RadonEye och Ecocube som kan komma i fråga. Övriga är för okänsliga (men har ändå sina användningsområden).
Jag skulle satsa på RadonEye (även om den blivit dyrare sen ditt inlägg.). Jag brukar kombinera den med att starta en Tem/Fukt-logger samtidigt, och får då med datumstämpling och temp +fuktdata, som sedan kan kombineras i Excel.
Ecocube kan verka bra vid första påseendet. MEN den är beroende av Wifi-uppkoppling konstant. Är Wifi inte nåbart eller tillfälligt nere, så missas datapunkter, då den inte har eget minne (uselt 2023).
Sen blir den också helt värdelös om/när tillverkaren plockar ned sin molntjänst...en enligt mig, allvarlig nackdel.
Slutligen kan nämnas att det finns flera mer eller mindre lyckade projekt på Github, där man har hackat RadonEye och fått till home-integrering. Kräver dock en del kunskaper och pyssel för att fixa.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Lite gammal tråd ser jag, men väljer att svara ändå, då jag har erfarenhet av dom nämnda radonmätarna (och några till).
Vill man testa olika åtgärder så är det i princip bara RadonEye och Ecocube som kan komma i fråga. Övriga är för okänsliga (men har ändå sina användningsområden).
Jag skulle satsa på RadonEye (även om den blivit dyrare sen ditt inlägg.). Jag brukar kombinera den med att starta en Tem/Fukt-logger samtidigt, och får då med datumstämpling och temp +fuktdata, som sedan kan kombineras i Excel.
Ecocube kan verka bra vid första påseendet. MEN den är beroende av Wifi-uppkoppling konstant. Är Wifi inte nåbart eller tillfälligt nere, så missas datapunkter, då den inte har eget minne (uselt 2023).
Sen blir den också helt värdelös om/när tillverkaren plockar ned sin molntjänst...en enligt mig, allvarlig nackdel.
Slutligen kan nämnas att det finns flera mer eller mindre lyckade projekt på Github, där man har hackat RadonEye och fått till home-integrering. Kräver dock en del kunskaper och pyssel för att fixa.
https://community.home-assistant.io/t/radoneye-ble-interface/94962

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.