Byggahus.se

Bra priser på diskho med raka hörn.

1. danielenervald
    Medlem · stockholm · 8 inlägg

danielenervald

Medlem
  2. D
    Medlem · 451 inlägg

Dr.SiC

Medlem
    Håller med, helt sjukt dyrt. Men det beror väl på två saker, dels är de svårare att göra (dessa går inte att pressa antar jag) och dels är det en modegrej. Men helt raka hörn, radie noll, är nog bara bökigt att ha. Blir väldigt svårt att hålla rent i hörnen... Kolla hellre på de som har en radie runt 10 grader, ser minst lika bra ut och går lätt att göra rent.

3. S
    Medlem · stockholm · 54 inlägg

spasm

Medlem
    Jag har en franke-ho som du kanske skulle gilla under "sälj", kolla in den,

4. P
    Medlem · Skåne · 161 inlägg

pope70

Medlem
  5. N
    Bannad · jönköping · 34 inlägg

nela

Bannad
    Den som pope70 hänvisa till ser bra ut, ska vid nästa besök i varuhuset titta närmare på den. Tyvärr finns ju väldigt lite informationer om den på den sidan - ingenting om plåttjocklek eller hur den kan monteras.
    Det som gör annars dessa disklådor dyrt är just detta som Dr.SiC hänvisa till - kan inte pressas i någon maskin, disklådan måste svetsas och slipas. Dessutom är alla disklådor för planmonteringen (som du hänvisade till Daniel) mycket dyrare då det bruka vara lite tjockare plåt på fläns ovan i diskbänken som dessutom måste vara helt plan. Jag antar att "Bredskär" är för infällning / ovan på montering som kan göras själv. Och då kan det ju vara någon alternativ.

6. T
    Medlem · Norrland · 533 inlägg

Tessok

Medlem
    Skall man inte använda vasken till grytor och stekpannor och andra tunga prylar fungerar det säkert med en budgetvariant. En IKEA vask klämmer man märken med tumnageln. (har själv testat i IKEAs utställningskök)
    Däremot är det inte sagt att dyrt är med automatik bra plåtar.
    Plåtkvaliten är också något som varierar. de "billigare" oxiderar ofta snabbare och ger en grå hinna som ständigt måste tas bort med svinto eller med kemiska lösningar.

Plåttjockleken på en Franke, Blanco, Intra är ungefär det dubbla mot budget. 1 mm mot 0,4-0,5mm. efter några års användning är de tunnare varianterna rätt knöliga.

Använder man vasken till lättare disk går det bra med en budgetvariant.

7. M
    Medlem · Västra Götalands län · 129 inlägg

molarin

Medlem
  8. T
    Medlem · Norrland · 533 inlägg

Tessok

Medlem
    De är vad jag menar ett budgetalternativ men de fungerar.
    Några reklamationer med att vaskarna "läcker" och det är svetsarna som inte är täta. Ovankanten är helt handslipad och går i vågor och lite då och då är det bucklor i ovansidan som inte är reklamationsbart. Vi har fått ett antal frågor om plåtkvaliten eftersom de rostar om man låter lite vatten stå i vasken någon dag tillsammans med porslin eller bestick nere i lådan.

9. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
  10. N

nela

Bannad
    Visst är det bra priser. disklådorna kommer från China, säljs även via Studio10, det dyger ... men här är det som med så mycket annat: man få det man betala för. Tessok har beskrivet kvalitetsskillanden mycket tydligt.

11. A
    Medlem · Sthlm · 39 inlägg

adl

Medlem
  12. jeppeknaster
    Medlem · 2 183 inlägg
    I en tidigare tråd kunde man hitta länkar till tyska butiker som hade bra priser på smeg och frankes kantiga hoar. Sök på forumet

13. danielenervald

danielenervald

Medlem
    Har sett dom Smeg-hoarna men tror dom låg på 4-5 tkr i alla fall... Hade hoppats på att komma undan med 2-3 kanske...

14. danielenervald

danielenervald

Medlem
    Är jag blind nu eller vart hittar jag "sälj"?

15. N

nela

Bannad
    Det undrade jag också - men nu hittade jag det: på sidan "Forum" med alla olika rubriker r "Forum" finns något som kallas "Radannonser" - du få rullar ner väldigt långt .... och där finns "Säljs" & skänkes" ... hoppas du har tur. Önskepris på 2-3 för disklådan du önskade är inte så lätt att hitta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.