Hej,
Finns det skenor (PE/N på DIN) som lämpar sig bättre i utomhusmiljö, tex mätarskåp?
Eller den miljön klassas inte som extra påfrestande för materialet så att vilka plintar som helst går bra?
Hej,
Finns det plintar (PE/N) som lämpar sig bättre i utomhusmiljö, tex mätarskåp?
Eller den miljön klassas inte som extra påfrestande för materialet så att vilka plintar som helst går bra?
Du kan köra vanliga infettade Ensto eller Malmberg plintar. Finns ingen påfrestning, då är det tätningslister och rörändar du behöver se över.
Förbrukarna är uteslutande kopparmatade. Jag vill helst hitta en liten vertikal skena (inbillar mig att jag spar plats på DIN-skenan så). Där ska få plats lite annat också (plintar, jordfelsbrytare, överspänningsskydd mm).
Förbrukarna är uteslutande kopparmatade. Jag vill helst hitta en liten vertikal skena (inbillar mig att jag spar plats på DIN-skenan så). Där ska få plats lite annat också (plintar, jordfelsbrytare, överspänningsskydd mm).
Som jordplint kan du använda en oisolerad modell. Men åk ut till grossisten och titta runt lite så hittat du säkert något bra.
En sådan här tänker jag mig (det var mer kvalitén jag funderade över):
Annars kan du kanske ta bort plintarna i botten och där montera PE samt N i två plan i fullbreddsskenor. Jag antar att du kommer in med många kablar.
I övrigt hade jag inte bekymrat mej mycket över kvalitet se bara till att ha exakt korrekt bits och snn med exakt rätt moment.
Om en månad spänner du över allt igen med rätt moment. Sen kan du titta till där om fem år igen.
Annars kan du kanske ta bort plintarna i botten och där montera PE samt N i två plan i fullbreddsskenor. Jag antar att du kommer in med många kablar.
Vilka plintar i botten avser du?
Inkommande (4G95) ska in på plintar längst till vänster, utgående huvudledning ska göras om till kopplingsplint också och sitta längst ner (till vänster) på DIN-skenan till höger. På skenan ovanför hade jag tänkt sätta överspänningsskyddet. Längst upp hade jag tänkt sätta huvudbrytare för normdel, JFB för normdel, dvärgbrytare för normdel och N-skena för normdel. Plintar för inkommande på DIN-skena längst ner.