Byggahus.se
C
När jag köpte min Fein Multimaster var det någon sorts special-Bauhaus-paket som inkluderade en rätt stor uppsättning blad. Nu när det är dags att fylla på förrådet inser jag att jag bladen är svindyra. Dessutom är jag minst sagt måttligt imponerad av bladens kvalitet.

Vad skall man köpa om man vill ha bra blad till ett rimligt pris?
Är framför allt de vanliga smala sågbladen för trä resp. metall jag är ute efter.

Har köpt bimetallblad på Fyndiq efter rekommendation på Byggahus. Helt OK funktion och hållbarhet.
https://fyndiq.se/search/?q=fein&search=enter
Originalblad brukar jag handla på amazon.de till något mer humana priser än Svenska.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
hscn hscn skrev:
Har köpt bimetallblad på Fyndiq efter rekommendation på Byggahus. Helt OK funktion och hållbarhet.
Toppen, tackar!
Dock står det på bladen där att de "Passar ej maskiner med nya Starlock-fästet.". Min maskin har Starlock Plus-fästet, så frågan är om de passar eller inte?

C
Apropå originalblad, vilka är bäst? Bosch eller Fein? Är det värt att satsa på long-life-bladen?
Hur mycket får ni ut av era blad? Tycker de är förvånansvärt kortlivade - får ut kanske 10-15 minuters aktivt sågande från metallbladen innan de är helt utslitna. Men de "tappar" bettet långt innan dess. Även träbladen tycker jag det går snabbt innan det blir mer värmeutveckling än avverkning.

Tittar man på t.ex. Bosch som säljer 6 st blad i en exklusiv väska, ett blad av varje, så skulle man ju kunna tro att bladen håller hur länge som helst.

Har en Bosch GOP 18V-28 med wood+metall-blad från Bosch som håller bra, har dock inte jämfört med Fein. Du måste ha Starlock, de vanliga billiga bladen passar inte i ett Starlock-fäste.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.