Byggahus.se
A
Jag håller på att riva ner vitmålade strukturtapeter i vardagsrummet och är nästan klar. Färgen hade börjat släppa från tapeterna så det var inget att jobba vidare med. Nu funderar jag på vad som kunde vara en bra kulör i ett vardagsrum? Har ni några tips?

Jag tycker att det blev för rörigt i rummet med alla färger när väggarna var vita. Om jag hade något rött så reflekterades det som rosa från väggarna och gröna, bruna och svarta möbler reflekterade också olika färger i väggen. Det enda som passade ihop med väggarna var den vita bokhyllan.

Det som kommit fram bakom den målade strukturtapeten är en varmgrå tapet som säkert är från 60-talet. Den ger lite lugnare intryck av rummet. Men är inte grått lite tråkigt?

Jag skulle ju kunna måla i någon favoritkulör, men risken är väl att det blir svårsålt när huset ska säljas... Vitt är ju ett säkert tips isåfall, men det har jag ju redan testat...

Ja, har ni några tips på bra kulörer till ett vardagsrum?

A
Detta är ett rum med tre stora fönster mot sydväst och fönstrena tar i princip upp hela den väggen, så det blir tre väggar som ska färgsättas.

Grått är årets färg inom bil-industrin iaf :)

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Jotun har många fina gråa kulörer, vi har en som heter antikgrå som vi är väldigt nöjda med.

Köp några provburkar och prova dig fram. Kulörer upplevs väldigt olika beroende på ljussättning så det är bra att provmåla en lite större yta och betrakta den i dagsljus, skymning och lampljus.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Ska du sälja inom den närmaste tiden? Om inte så kan du absolut måla i favoritfärgen. Det är ju du som ska bo där.
Om du ska sälja så är det väl fortfarande så att en massa vit ökar intresset.

En ren vit kan jag personligen tycka blir lite skarp. Det funkar absolut att köra på en grå eller beige nyans.
Tråkigheten botar sambon snabbt när man släpper lös henne i en textilbutik

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Holmspel skrev:
Grått är årets färg inom bil-industrin iaf :)
Årets? det har väl varit 20 års tråkfärg på bilar nu ;)

Färger på stora ytor får sina egenskaper av kontrastverkan också. Golv, möbler textilier...
Exempel: Finns det mycket gult i golvet så kommer en "varmgrå" att upplevas kallare i den relationen.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Gammelnörden
Farrow & Ball Pale Powder 204 är en ljus grå-grön-blå färg som passar till allt. Tapetorama säljer Farrow & Ball och man kan se alla Farrow & Ball kulörer på deras hemsida, samt beskrivning och inspirationsbilder. : )

• Pale Blue 204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Berghain och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Personligen gillar jag ljust blått i vardagsrum, särskilt när det är stora fönster för då blir det som att himlen fortsätter in. Blått är en lugnande färg och passar bra i ett rum där man ska koppla av och den kalla känslan motverkas med möbler och textilier i varmare färger.

Vad som attraherar köpare om några år kan man ju bara gissa, men eftersom grått är väldigt populärt nu kommer det antagligen att kännas omodernt om 10 år, på samma sätt som vitt känns omodernt nu.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för alla fina tips!

I rummet har jag, liksom många andra, snickerier (dörr, foder, fönster) som är i en gulbruten vit färg, typ antikvit. Och så har jag ett ekparkettgolv som är "gyllene", eller gult. Är det rätt strategi att välja en kulör bruten mot gult/rött för att få bra samverkan/kontrastverkan? Eftersom fönstrena vetter mot sydväst så får jag aldrig det där blåa ljuset som jag har i rummen med fönster åt nordost. Eller borde jag bryta mot blått/grönt för att tona ner det varma?

Jag tycker att det är så svårt att genomskåda hur helheten blir, med ljuset och allt.

När det var renovering på gång i ett annat rum så slutade det med att de vita listerna såg ut att vara brutna i rosa! :eek:

BirgitS
Om du har en surfplatta (går ju i princip med en mobil också men det blir ju väldigt smått) finns det appar som tar ett kort av rummet och sen låter en måla/färglägga väggen för att se hur det kan se ut. Jag har några sådana appar i en iPad som heter Paint My Wall, Wall Painter, ColorSnap och Nordsjö Visualizer.

Vad är det för golv- eller väggfärg som gör att listerna ser rosa ut?
Där vi bodde tidigare så bröt vi väggfärgen i hallen med liten gnutta rosa för att det skulle fungera bättre ihop med den terrakottafärgade klinkern än den tidigare antikvita färgen, och alla trodde det var vita väggar :)

A
Jo, det var väggen som skulle bli vit som blev rosatonad mot de antikvita snickerierna. Sedan kan det ha blivit någon effekt på de taklisterna mot den dovt lila färgen (NCS S 1015-R60B) som var fondvägg. Eftersom taklisterna ändå hade gått sönder så inhandlades då taklister i neutralvit istf antikvit.

Ser man den rosa tonen på väggen på denna bild? Kulören på väggen är NCS S 0500-N. Snickerierna (dörren och hörnlisten) är antikvita.
IMG_3149.jpg
Skapa konto

BirgitS
Tyvärr ser jag inte bilden alls, så pröva med att ladda upp den igen för ibland blir det fel med bilderna i forumet. Men det är kanske den lila färgen som "smittar" av sig lite, t ex med reflekterat ljus.

A
Kanske, fast när jag var till bygghandeln så blev jag hänvisad till den antikvita sektionen med lister och påpekade då att jag behövde neutralvit eftersom väggen var vit. Då svarade de: "Ja, annars blir väggen rosaaktig. Det ser inte klokt ut!". Så problemet verkade vara känt.

A
Mot den lila väggen blev däremot den neutralvita NCS S 0500-N, en trevlig varmvit färg. Så i detta rum har jag lärt mig den hårda vägen hur färger kan samverka genom färgstick.
IMG_3155.jpg
Skapa konto

Vi målade om vardagsrummet i grått NCS 1500-N för ett par år sedan och trivs jättebra med den kulören!

Här är en bild från när vi provmålade:

grakulorer.jpg
Skapa konto

Från vänster till höger:

NCS 1500-N
NCS 2000-N
NCS 2500-N

Här är diskussionstråden där vi kom fram till rätt grå nyans: https://www.byggahus.se/forum/farg-...r-i-vardagsrummet-graa-tips-pa-ncs-kulor.html

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.