Bra grovdammsugare för 1000-lappen?

3k läst  43 svar

1. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 8
    • Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 6
    Köpte en Cocraft PRO WS-30 nu, 750 kr inkl frakt.

3. M
    Medlem · Nivå 7
    Beställde en GAS 15 PS därifrån i tisdags, Posten kom precis och levererade den här på kontoret, 1741,50 ink frakt gick det lös på.

Den skall ersätta helvetesdammsugaren från Biltema som har för kort slang, välter, ständigt får hål på påsen, och därför sätter igen filtret hela tiden. Enda den är bra på är att suga upp vatten, dock så stänger den inte av sig när den är full så vattnet sprutar ur den efter ett tag, vilket känns sådär säkert...

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Kul - hoppas du blir nöjd!

5. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Som jäkla vanligt blev ”1000-lappen” istället 163 EUR, tack @mexitegel :)

Nåja, det mesta jag köper har jag med mig länge. Och det som inte håller måttet hamnar i torpet som är saker-jag-är-missnöjd-med-kyrkogård. Det blev en Bosch GAS 15 PS, blir säkert nöjd och slipper brottas med en stenhård orm till slang som på de billiga maskinerna (hoppas jag).

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag är nöjd med min än så länge men det blev ett projekt att försöka koppla in den till alla verktyg som har spånutsug, finns tydligen inte någon som helst standard på hur stora anslutningarna skall vara.

Köpte lite olika avloppsrör och muffar på Hornbach så nu kan jag ansluta den till alla maskiner jag har.

• Laddar…
  7. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    OK, jag har faktiskt aldrig hittills kopplat dammsugare till något verktyg. Blir intressant att se om jag kan kapa och fixa lite inne i garaget och inomhus som omväxling.

8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ja, alltså, det där händer mig hela tiden på det här forumet. Det är som offentliga projekt, de håller heller aldrig budget :crysmile:

9. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Verkligen. Jag hade surfat och zoomat in på en hyfsad Kärcher-kompromiss så klämmer sig sambon ur sig ”men köp den där Boschen då”. Jag som hade tänkt vara normalvettig då jag köpt byggställning alldeles nyligen. Den kallade hon för ”din gubbdröm” :D

10. U
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Är också sugen på en bosch dammsugare, har du hunnit använda den lite, hur verkar den?
    Ingår det golvmunstycke och påse? min tyska är lite sisådär ;)

Med vänlig hälsning
    Jens

11. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Jag har bara kört lite inne och i garaget än men den känns riktigt bra! Lång bra slang och bra och helt styvt rör. Har en billig där man trycker ihop plaströr som sitter sådär så man blir lätt förbannad när man använder den.

Det ingick golvmunstycke, en påse, en plastpåse (man kan lätt stoppa i en sopsäck om man vill suga i saker eller vatten och lätt tömma), speciella ”lister” till munstycket för att suga vatten och säkert något jag missat. Saknar ett mjukt borstmunstycke fast egentligen är den lite overkill att dammsuga bilen med och man kan ju inte reglera effekten heller.
    På dwt stora hela känns den smidig och bra. Lär ta ett tag innan jag hinner testa med maskin kopplad till, allt sånt är i torpet just nu.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Nivå 7
    Som tvåa på bollen efter nikasp så kan jag bara instämma. En sak att tänka på är att GAS 15 är en rätt liten grovis, vilket gör att den är smidig men skall man suga upp stora mängder av något så blir den full fort. Golvmunstycke har jag inte testat ännu, har bara använt den som sug till kap, cirkel och sticksåg och funktionen där beror mer på verktyget än på sugen. Slangen är lång och smidig att använda ihop med verktyg. Rengöringen är halvautomatisk vilket betyder att man skall hålla för slangen och trycka på en knapp på dammsugaren, något man lätt glömmer bort att göra. Den har säck över hepafiltret vilket gör att detta inte blir så igensatt som det annars lätt blir. Har bara sugit upp sågspån än så länge, inte slipdamm vilket ju är mycket värre så jag vet inte hur bra den funkar.

• Laddar…
  13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Jag köpte en Nilfisk Buddy ii 18 t för ett tag sedan. Bra lång sladd och slang, tyckte den va helt kass i början.

- Bytte munstycket till ett twinner, betydligt bättre
    - bytte medföljande papperspåsen till en i fiber/filt, nu suger den som en normal innedammsugare.

Ångrar att jag inte köpte en Multi ii för ca 500:- extra. Buddy ii 18t ska suga 250w
    Multi ii 30t ska suga 292w
    Kärscher WD6p ska suga 260w

Ska man inte ha maskiner kopplat eller suga vatten tycker jag det är bättre med en bättre innedammsugare, tystare och bättre sug. Efter man använt Nilfisken så känns min 1800w ultra silencer helt tyst.. och suget!

14. nikasp
    Medlem · Nivå 12
    Jag håller på att renovera tak och skorsten i torpet och där blir det såna mängder skräp, sågspån, slipdamm och murbruk mm så det finns inte på kartan att använda en innedammsugare. Den skulle bli full direkt och snabbt brinna upp.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: