Byggahus.se

Bra försänkare

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej/

Skall försänka en 17mm skruv i ett trappräcke av ek.

Jag villl ha era tips och erfarenheter om villken försänkare jag skall använda.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Granlunds gör oerhört fina försänkare.

Protte

3. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Är skruven så grov som 17mm eller är det skallen?

Så hårt trä kan du använda en flerskärig metallförsänkare som tex Gühring och säljs av närmsta järnhandel.

4. T
    Medlem Nivå 1
    Skruven är 10mm grov. Skallen är 17

5. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag är förtjust i Festools modell, men den är för klen (15 mm) i det här fallet. Jag upplever att den ger jämnare skär och därmed finare rundning, fast det kanske man får med en vanlig vass försänkare av bra kvalitet också.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om det är ett trappräcke, varför inte ett dolt montage bakom en träplugg?

7. M
    Medlem Nivå 6
    vad kostar festools variant?

8. ACME
    Medlem Nivå 12
    2-8 mm, ca 270:- inkl. moms.
    5-15 mm, ca 325:- inkl. moms.

9. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har inte tänkt den tanken. Har fått skruven medlevererad från trapptillverkaren Nilenfors.
    Hur lyckas jag bäst med pluggnig?
    Mvh Pelle

10. P-plats
    Medlem · Nivå 15
  11. PeterJeffrey
    Medlem Nivå 6
    Jag lånar den här tråden - vad finns det för bra försänkare till furu och "vanlig" storlek på skruvskalle?
    jag tycker de jag köpt på classe o, bauhaus o jula bara sliter eller flyttar ner fibrerna i försänkningarna.. de jag har provat är sånna flerskäriga billiga varianter..

12. W
    Medlem Nivå 9
    Hejsan , jag har använt försänkaren som visas på bilden , inköpt på Hornbach.
    Jättenöjd med kvaliten på försänkningen.
    Kostar inte många kronor och håller skärpan väldigt bra.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2012-11-13 13-32-46.jpg

13. PeterJeffrey
    Medlem Nivå 6
    för oss som inte bor i Sthlm eller Malmö - har Hornbach e-handel?

14. jac
    Medlem · Nivå 14
    Dessa från Axminster har frått bra omdömen:
    http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-chatter-free-countersink-prod21819/
    Jag köpte en sats för ett tag sedan men jag har inte provat dem ännu.

Annars har jag den från Festool som visas ovan. Den är fantastiskt trevlig att jobba med och ger mycket fina kanter. Tyvärr körde jag slut på min (trodde jag) när jag körde en massa försänkingar i Aluminum. Men så råkade jag få syn på den när jag stod och filade motorsågskedjan häromdagen och fick för mig att ta ett par tag med rundfilen på försänkaren också. Minsann blev den inte (nästan) som ny igen.

15. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag kan tillägga att jag just fick ett osökt tillfälle att äntligen prova den minsta av Axminsters försänkare som jag länkade till ovan. Jag hade några hål i Polykarbonat (Lexan, Makrolon) som skulle försänkas. Resultatet blev mycket bra, jämna snygga försänkningar. Rekommenderas.