6 327 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
Bra drag i IKEAs induktionshäll?
Hej!
Nytt kök på G och vi tänkte köra ALLT från IKEA. Fått till en nice skiss mm. Vi är sugna och nyfikna på en induktionshäll och vi läste på att IKEAs induktionshällar inte är 3fas utan 2fas. Ger de tillräckligt med ström och är de tillräckligt med drag i de?
Denna vi är sugna på> http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30156052
PS. Tydligen har ingen utav IKEAs ugnar eller hällar 3fas, inte så insatt i el men trodde detta behövdes då min gamla spis har det ds.
/R
Nytt kök på G och vi tänkte köra ALLT från IKEA. Fått till en nice skiss mm. Vi är sugna och nyfikna på en induktionshäll och vi läste på att IKEAs induktionshällar inte är 3fas utan 2fas. Ger de tillräckligt med ström och är de tillräckligt med drag i de?
Denna vi är sugna på> http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30156052
PS. Tydligen har ingen utav IKEAs ugnar eller hällar 3fas, inte så insatt i el men trodde detta behövdes då min gamla spis har det ds.
/R
Hur menar du? Det normala när man konverterar en vanlig trefasspis (3x16A) till separat häll och ugn är att man använder två faser till hällen och en fas till ugnen.
Ugnarna är normalt enfas, medan hällarna - som drar mer effekt - kan kopplas om i olika kombinationer. Jag tror den kommer utan kabel så du måste själv välja hur du kopplar (en-, två- eller trefas). Olika avsäkring och ledningsarea krävs i de olika fallen. Anlita elektriker om du inte är behörig.
Som svar på din fråga: IKEAs hällar kopplade i tvåfas på 16A fungerar alldeles utmärkt!
Ugnarna är normalt enfas, medan hällarna - som drar mer effekt - kan kopplas om i olika kombinationer. Jag tror den kommer utan kabel så du måste själv välja hur du kopplar (en-, två- eller trefas). Olika avsäkring och ledningsarea krävs i de olika fallen. Anlita elektriker om du inte är behörig.
Som svar på din fråga: IKEAs hällar kopplade i tvåfas på 16A fungerar alldeles utmärkt!
Redigerat:
Instämmer också med föregående talare... Har två olika induktionshällar från Bosch och Siemens och de har också bara 2 faser + nolla. Det är väl som sagt det normala att 1 fas används till ugn och 2 faser till häll. Däremot är det nog vanligt att hällar använder 2 faser + nolla medan en gammal spis kunde använda 3 faser utan nolla. Då kan det hända att du får ta hem en elektriker och dra dit en nolla.
Tack för svaren! Är så pinsamt dålig på el så jag skäms
Har 3fas till ugn/hällen i dagsläget. En sån där klassisk kloss. Får ta hem en elektriker så jag får rätsida på vad jag ska ha.
sobel_12 har du HIN4T framtid eller nutid?
/R
sobel_12 har du HIN4T framtid eller nutid?
/R
Fler som har erfarenhet av denna häll? Trådstart köpt den? Är ni nöjda? Funderar på denna!