Byggahus.se

Bra att veta om byggnadsställningar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 692 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    När behöver du egentligen en byggnadsställning och vad finns det för varianter? Vi tog reda på allt om byggnadsställningar och vad du ska tänka på när du ska hyra eller köpa en.

Du kan läsa artikeln här: Bra att veta om byggnadsställningar

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: DavidB

Kanske borde stå något om att ska vara utbildad för att Bygga och demontera byggnadsställning. Detta gäller ju även när man hyr in folk som jobbar i skylift, man ska se till att de som kör skyliften har utbildning för detta.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Krister

Läs arbetsmiljöverkets föreskrifter om byggnadsställningar innan ni bygger/ hyr byggnadsställning. Vilken lastklass behöver ställningen? Är den typgodkänd ?

När du verkar som byggherre ska du bla utse Bas-P och Bas-U, dessa svarar för ta fram en arbetsmiljöplan och ser till att den följs mm.
    Det krävs rätt utbildning och kunskaper för att använda byggnadsställningar, skylift, bomlift mm. Om man inte har den utbildning och erfarenhet som krävs så kan det gå riktigt illa!

Tänk efter före...säkerheten ska alltid gå först!

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Viktoria Olausson

Efter att ha sett prisläget har jag funderingar på att köpa en beg och sen sälja. Har någon erfarenhet av det?

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonas

Jag köpte mig en rullställning.
    Lätt att bygga upp , jag kan hantera den på egen hand.
    Nackdelen jämfört med riktiga proffsställningar är att det är svårt att få till en bra ergonomi.
    Haki och vad dom nu heter där kan man ju bygga så att man slipper en rör som går på diagonalen och kommer ivägen plus att man kan variera höjden på plattformarna mer.
    Den jag har då är det inte riktigt optimalt om man är av normallängd.
    Men den duger för den användning jag har och fördelen är att jag inte behöver kalla in hjälp för att resa , flytta och riva

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Erik

Ställningsbranchen är en branch med grova överpriser. En haki som är 30 år gammal tar man hutlösa hyrpriser för. Jag köpte Haki ttill hela huset ist för att hyra. Kan sälja den efteråt och få tillbaks ungefär det jag för den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.