nikasp
Det är inte första gången jag fått frågan när jag flyttat från HR och BR. Har hittills inte låtit någon få göra så pga försäkringsskäl.

Sålde just min BR och säljaren bönade om att få ställa in saker söndagen innan vi byter nycklar mot pengar. Jag förklarade att det kan bli en royal pain om det brinner eller stjäls osv. Han bönade i alla fall...

Vad säger ni? Jag kommer att låta städa ur lägenheten på lördagen så tekniskt sett bör både lägenhet och förråd vara tömda sön. Att låta honom nyttja förrådet känns mindre riskabelt, blir inget inställt i lägenheten förrän på måndagen i alla fall.

Jag skulle säga nej. Tipsa om att han hyr ett stort flyttsläp och lastar allt i. Det rymmer väl i stort sätt lika mkt som ett förråd.

Ring både ditt försäkringsbolag och den nya ägarens och se vad de säger. Det handlar ju bara om försäkringstekniska saker eftersom affären redan är avklarad så att helt kallt avvisa förfrågan tycker jag känns lite hårt.

Om något mot förmodan skulle hända med den nya ägarens grejer den korta tid du står kvar som ägaren till BR så är det enda som är viktigt att du inte blir ersättningsskyldig. Kolla även upp möjligheten att styrelsen bevittnar ett avtal som reglerar att du inte tar på dig något ansvar för grejerna utan endast upplåter förrådet under den begränsade tiden.

Mvh
Fred

Ansvarsfrågan är en parameter, men man bör även undersöka vad som händer om affären av ngn- anledning inte blir avslutad på den planerade tillträdesdagen. Antag att köparen inte lyckas finansiera köpet.

Då kan man dels tänka sig att det blir strul med att få bort prylarna (bör gå att reglera i enkelt avtal), dels kommer man in på en intrikat juridisk teknikalitet. Vem äger bostadsrätten. Dvs. om köpet avbryts, äger du bostadsrätten, och har ev. anspråk på köparen för skadestånd. Eller är köparen ägare till bostadsrätten, och du har en fordran på pengar från köparen.

Det är troligen inget problem för dig, men scenariot att köparen faktiskt är ägare trots att inte full betalning erlagts, är inte obefintligt.

En bostadsrätt är lösöre juridiskt sett. Och lösöre ägs av den som "har det i handen". Därav att om du ex. tar en ficktjuv på bar gärning, så får du gripa honom och invänta polis, men du får inte ta tillbaka din plånbok med våld. Den tillhör tjuven just då.

Då är frågan om hur man har en bostadsrätt i handen. Det finns rättsfall där en köpare tillerkänts bostadsrätten utifrån att handpenning betalats. Men säljaren vägrade slutföra affären.

Om då köparen har tagit ett tillhörande förråd i besittning så har han bostadsrätten liiite mer i sin hand än annars. Men som sagt ändå rätt långsökt att det skall bli sådana problem, om affären i övrigt är normal.

nikasp
Affären känns helt normal och köparen blev snabbt godkänd, IT-italienare som har schysst lön och jobbar i Kista. Enklast att säga nej för egen sinnesro men vill gärna vara schysst vilket kan bli dumt.

Jag hade självklart sagt ja till en sån förfrågan. Han har säkert en kort flyttlucka på samma sätt som du. Hur stor risk är det att något brinner eller att problem uppstår? Komplettera med en skriftlig överenskommelse och se till att du får tillbaks nyckeln när grejorna är intryckta om du känner dig orolig, men jag tycker att man generellt kan lita på folk.

Dessutom handlade det här om förrådet och inte lägenheten.

• Gilla
[SH] och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag ska prata med honom ikväll. Kollade med mäklaren om att flytta fram överlåtelsen till söndag men det gick inte. Risken att något händer är verkligen minimal men *om* något händer så kan det bli jobbigt. Det där med kort flyttlucka är ju relativt. Vi skrev papper i förrgår och har fem veckors framförhållning, så ska det sen handla om *en* dag.

När vi köpte vårt hus förra hösten fick jag tillgång till HELA huset en vecka innan tillträdesdatum. Detta för att jag ville renovera garagegolvet innan flytten (garaget ligger i källaren och jag visste att om jag inte gjorde klart golvet innan alla prylar skulle komma så skulle det aldrig bli gjort). Jag pratade med vårt försäkringsbolag och de sa att vi startar villahemförsäkringen en vecka innan så blir det inga problem. Huset var därför dubbelförsäkrat i en vecka, säljarnas försäkring och vår försäkring. Hade något hänt skulle respektive försäkringsbolag fått lösa ersättningfrågan sinsemellan.

Eftersom upplåtelsen av förrådet sker innan tillträdet skulle det ju kunna bli fråga om en sådan andrahandsuthyrning som kräver styrelsens godkännande. Beror nog lite på hur era stadgar ser ut, men jag hade frågat styrelsen.

Eller, rättare sagt, hade det varit jag hade jag sagt nej med hänvisning till att det finns hur mycket förrådsplats som helst att hyra "på stan". Känns oerhört onödigt att hålla på och kladda med avtal, fråga styrelsen, bestämma tider att träffas o.s.v. för en sån här sak.

Paxman skrev:
När vi köpte vårt hus förra hösten fick jag tillgång till HELA huset en vecka innan tillträdesdatum. Detta för att jag ville renovera garagegolvet innan flytten (garaget ligger i källaren och jag visste att om jag inte gjorde klart golvet innan alla prylar skulle komma så skulle det aldrig bli gjort). Jag pratade med vårt försäkringsbolag och de sa att vi startar villahemförsäkringen en vecka innan så blir det inga problem. Huset var därför dubbelförsäkrat i en vecka, säljarnas försäkring och vår försäkring. Hade något hänt skulle respektive försäkringsbolag fått lösa ersättningfrågan sinsemellan.
Modig säljare :-)
Varför flyttade ni inte tillträdesdatumet istället?

nikasp
Mitt försäkringsbolag If hade inga synpunkter så länge han som flyttar in har försäkring, för sin egen skull. Få se hur det blir, hade sett fram emot en helt ledig helgdag men får vara schysst och hjälpa honom in. Vill inte lämna någon nyckel eller kodbricka till huset innan dagen efter så jag får ge honom ett handtag.

Modig säljare :-)
Varför flyttade ni inte tillträdesdatumet istället?
Flyttstädning pågick i huset när jag fixade i garaget.

nikasp skrev:
Mitt försäkringsbolag If hade inga synpunkter så länge han som flyttar in har försäkring, för sin egen skull. Få se hur det blir, hade sett fram emot en helt ledig helgdag men får vara schysst och hjälpa honom in. Vill inte lämna någon nyckel eller kodbricka till huset innan dagen efter så jag får ge honom ett handtag.
Jag tycker du verkar vara en riktigt reko kille och det ska du ha cred för! :thumbup: Det finns allt för många egoister i vår värld så det värmer hjärtat att läsa att det finns undantag som bekräftar regeln. Visst hade du kunnat säga till köparen att han får slägga in sina sketna prylar på Shure Guard eller Pelican eller vad det nu heter, eftersom tillträdesdatum är tillträdesdatum! Ingen kan säga något om det annat än att det inte är speciellt hjälpsamt.

Glöm inte kolla med styrelsen när du upplåter förrådet bara...det är ju faktiskt föreningens fastighet det handlar om, inte din/köparens!

Formellt så bör man kanske kolla med styrelsen. Men OM föreningen mot förmodan skulle ha synpunkter, vad skulle de kunna göra om "andrahnadsuthyrningen" pågår i ett dygn?

Det jag åsyftade var mer OM något händer under det dygn det handlar om...så underlättar det nog både för TS och köparen ifall styrelsen varit införstådda med överenskommelsen.

Paxman skrev:
Jag tycker du verkar vara en riktigt reko kille och det ska du ha cred för! :thumbup: Det finns allt för många egoister i vår värld så det värmer hjärtat att läsa att det finns undantag som bekräftar regeln. Visst hade du kunnat säga till köparen att han får slägga in sina sketna prylar på Shure Guard eller Pelican eller vad det nu heter, eftersom tillträdesdatum är tillträdesdatum! Ingen kan säga något om det annat än att det inte är speciellt hjälpsamt.!
Att det är hyggligt att vara hjälpsam är det väl ingen som säger emot? Ingen kan väl dock säga annat än att det är ett förbannat dåligt JURIDISKT råd att säga: "kör på, vad kan hända?" på forumets juridikdel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.