Byggahus.se

Boverket stryker regler för vedspisar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. jonmo
    Medlem · Nivå 16
    Otroligt glädjande att se, men jag är lite orolig för kaminerna. Kan man fortfarande installera en vintage-kamin? Tycker inte det framgår på boverket, men jag hade inte tid att läsa noga.

3. 5
    Medlem Nivå 3
    Det är alltid stor humor när myndigheter ändrar sina planerade krav pga folkligt missnöje och sedan måste "hitta på" nya argument för att de ändrade reglerna inte beror på det folkliga missnöjet. I detta fall att det inte finns så många begagnade vedspisar. Hur som helst bra att de kan ändra sig och ta sitt förnuft till fånga!

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Helt obegripligt infantilt att införa nya nationella lagar/regler/krav på så utomordentligt usla faktaunderlag. Konsekvensanalys värd namnet borde vara ett lagkrav för alla våra myndigheter innan de försöker komma med nya stolligheter.

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Den nya trenden verkar vara konsekvensanalys genom medierna och att hitta ett sätt att pudla utan att pudla om det börjar blåsa tillräckligt mycket

6. Tovetorvan
    Medlem Nivå 6
    Så var går gränsen mellan ”vedspis” och ”braskamin”? Räcker det att den har en kokplatta? Eller är det användningsområdet som är det avgörande?

Känns som att det finns utrymme för godtycklig tolkning på gott och ont.

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Förordningen (BBR) har tidigare använt begreppet "köksspisar". Nu stryks det begreppet så att det inte används i denna tabell i BBR:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-09-24 kl. 17.43.15.png

D v s braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser är fortfarande reglerade. Bara kökspisar som bygger på ved klarar sig undan reglering.

Antagligen kommer kommunerna att bedöma just traditionella köksspisar som just det och inte acceptera att andra rumsvärmare med enstaka liten kokplatta skulle vara köksspisar.

I Boverkets utredning Kompletterande utredning av konsekvenser till Boverkets föreskrifter (2017:5) om ändring av Boverkets byggregler (2011:6) Avseende avsnitt 6:7412 Rumsvärmare definieras köksspisar enligt en tidigare standard:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-09-24 kl. 17.47.51.png

• Laddar…
  8. Tovetorvan
    Medlem Nivå 6
    Aah, såklart att det finns en standard :)

Om nån råkar ha den som pdf så vill jag gärna läsa den!

9. jonmo
    Medlem · Nivå 16
    Jag försöker få klarhet i vad som egentligen gäller för detta nu. Jag står i begrepp att bygga ett komplementhus i vilket jag vill installera en vintage-kamin från exempelvis http://kaminhuset.net/index.html eller http://www.kaminkultur.se/index.html. För att få bygglov krävs att jag skickar in databladet för kaminen samt spec på vilken skorsten jag ska installera.

Vad kan kommunen egentligen kräva? Jag förstår att man har regler som man om man följer dem innebär att kommunen inte behöver tänka mer på om kraven är uppfyllda. Men vilka krav får kommunen ställa om man drar det till sin spets?

Vore så sjukt surt att behöva köpa en ny kamin, de gamla är ju så mycket snyggare.

• Laddar…