Hej!
Jag har problem med att bottenventilen i stugan lossnar med jämna mellanrum och söker en stabilare koppling.
Har tyvärr ingen bild på bottenventilen men det är följande variant:
och röret fästs i den med nedanstående koppling.
Jag har testat med och utan gängtejp. Finns det någon koppling som låser fast på ett stabilare sätt eller ska jag borra ett hål igenom och dra igenom en bult? + tätning då såklart.
Jag har problem med att bottenventilen i stugan lossnar med jämna mellanrum och söker en stabilare koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har testat med och utan gängtejp. Finns det någon koppling som låser fast på ett stabilare sätt eller ska jag borra ett hål igenom och dra igenom en bult? + tätning då såklart.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Gängtejp ska du inte använda till den koppllngen. Tycker det ser ut som klämringen saknas. Köp en ny koppling.Adrian Tepes skrev:
Hej!
[bild]
[bild]
Klämring på PRK?Immobil skrev:
Tryckskruven sitter ju kvar i kopplingen. Jag återanvänder aldrig dessa.
Blå PRK stödhylsa (Som installationsanvisningen kräver numera) och ny tryckskruv gör nog susen!Adrian Tepes skrev:

Bästa svaret
Lyckas du få in gängtejp i en PRK-koppling så är den totalt felmonterad. Och då är det inte konstigt att den lossnar. PRK är annars en av de mest lättanvända kopplingar som finns.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-431-tryckskruv-for-pe-ror-25x25r-utv/
- Kapa om slangen ovanför all gängtejp och liknande.
- Skruva ur hela tryckskruven, alltså den svarta plastmuttern.
- Kolla att tryckskruven är hel.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-431-tryckskruv-for-pe-ror-25x25r-utv/
- Är den trasig, köp en ny tryckskruv.
- Köp en kompensationshylsa och montera i slangen.https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/
- Montera kopplingen. Kontrollera att slangen sticks in tills det tar stopp. Det ska vara minst hela tryckskruvens längd och ca 5-10mm till.
- Dra åt tryckskruven tills den är jäms med mässingshylsan. Egentligen ska en fast specialnyckel användas, men på dessa små storlekar så brukar det gå bra med en stor skiftnyckel.
Stort tack för snabba och bra svar!
Jag gick ner och hämtade kopplingen:
Ska införskaffa en kompensationshylsa och montera i. Passar nog på att byta tryckskruven samtidigt även om den ser ok ut i mina ögon.
Jag gick ner och hämtade kopplingen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska införskaffa en kompensationshylsa och montera i. Passar nog på att byta tryckskruven samtidigt även om den ser ok ut i mina ögon.
Ja, tryckskruven ser knappt ut att ha varit åtdragen. Den brukar bli rejält intryckt i inre kanten och man brukar normalt aldrig få av den av slangen om kopplingen varit rätt monterad. Men det är nog säkrast att byta den om någon gjort något med den någon gång.
Notera att kopplingen i det sista inlägget är av storlek 32, men både de delar jag länkade och de som Krilleman visar bilder på är storlek 25 eftersom det såg ut som en storlek 25 i första inlägget.
Slangen ska stickas in ända till den yta som jag markerat med rött i din bild. Innan slangen sticks in så ska tryckskruven bara skruvas in mycket löst för hand. Annars börjar den klämmas åt och då är det svårt att få in slangen på rätt vis.
Notera att kopplingen i det sista inlägget är av storlek 32, men både de delar jag länkade och de som Krilleman visar bilder på är storlek 25 eftersom det såg ut som en storlek 25 i första inlägget.
Slangen ska stickas in ända till den yta som jag markerat med rött i din bild. Innan slangen sticks in så ska tryckskruven bara skruvas in mycket löst för hand. Annars börjar den klämmas åt och då är det svårt att få in slangen på rätt vis.
Logga in
Skapa konto
Tack för tillägg! Ska försöka hitta delarna här i butik, annars blir det att beställa. Jag kikade i manualen och tolkar det som att jag kan markera en viss längd för min dimension för att se om den bottnar.PNO skrev:
Ja, tryckskruven ser knappt ut att ha varit åtdragen. Den brukar bli rejält intryckt i inre kanten och man brukar normalt aldrig få av den av slangen om kopplingen varit rätt monterad. Men det är nog säkrast att byta den om någon gjort något med den någon gång.
[bild]
Logga in
Skapa konto
Antar att det ljusgråa på bilden är kompensationshylsan?
Precis, din dimension 32mm ha ett instick på 55mm.Adrian Tepes skrev:
Och ja, det ljusgråa är kompensationshylsan och den ska vara blå i verkligheten.
Tackar!Krilleman skrev:
Kom på en fråga, det känns som att dessa kopplingar inte är gjorda för att monteras/avmonteras med jämna mellanrum? Jag pumpar upp vatten från sjön och för att förbereda för vintern tas bottenventilen bort för att tömma slangen på vatten. Finns det någon bättre lösning för mig?
Jag har gjort det på landet i många år utan problem. Det viktiga är att se till att inte sned-dra tryckskruven vid montering. Skruva på den försiktigt för hand, sedan verktyg. Det kan vara bra att ha en tryckskruv i reserv just in case. Sen är det bra att ha en blocknyckel med vidd 50mm för att inte skada tryckskruven vid montering.Adrian Tepes skrev:
När jag installerar vattenanläggningar till kunder monterar jag alltid en demonterabar koppling (av typen union) på strategiska ställen. Kanske kan vara något för dig vid bottenventilen?!
Oftast denna sorten med gänga i båda ändar, den stora muttern på mitten går att lossa så kopplingen delar på sig. Konisk tätning, så ingen packning att hålla koll på.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/429-1981083

Kan tex köpas här i dimension 32:
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-union-in-in-32/
Glöm inte att du måste komplettera med en sexkantsnippel för att denna ska passa mellan bottenventilern din din raka PRK-koppling. (Som rinkaby felaktigt kallar för D-nippel)
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-32/
Oftast denna sorten med gänga i båda ändar, den stora muttern på mitten går att lossa så kopplingen delar på sig. Konisk tätning, så ingen packning att hålla koll på.
http://ezze.se/index.php/vvs-sortiment/item/429-1981083

https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-union-in-in-32/
Glöm inte att du måste komplettera med en sexkantsnippel för att denna ska passa mellan bottenventilern din din raka PRK-koppling. (Som rinkaby felaktigt kallar för D-nippel)
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-32/
Redigerat:
Ser ut som en utmärkt lösning! Tack, hade aldrig hittat utan hjälp. Förstår inte var man ska börja ens för att sätta sig in i vilka kopplingar och standarder som finns...har aldrig stött på något så rörigt.Krilleman skrev:
När jag installerar vattenanläggningar till kunder monterar jag alltid en demonterabar koppling (av typen union) på strategiska ställen. Kanske kan vara något för dig vid bottenventilen?!
[länk]
[bild]
[länk]
[länk]
Nej det är inte lätt alltid att hitta i rörmokeriets djungel.
Det krävs tyvärr år av erfarenhet för att veta.
Glöm inte att applicera lite lagom med locherpasta på alla glidytor, både gängan och den koniska delen mitt på kopplingen, för att underlätta demontering årligen.

Det krävs tyvärr år av erfarenhet för att veta.
Glöm inte att applicera lite lagom med locherpasta på alla glidytor, både gängan och den koniska delen mitt på kopplingen, för att underlätta demontering årligen.