Håller på och planerar för vårens takbyte, dock så har jag glömt bort matteformlerna från gymnasiets tidigare år, och råkade dessutom bränna upp mina tidigare matteböcker...:(

Har alltså en L formad fastighet med bottenplatta på 420m2. Uppskattad taklutning är 40 grader, höll ett diagramblad i luften mot takstolen/nocken.

Någon som kan formeln för detta? Såg att det fanns tidigare trådar om detta, men dessa gav ingen klarhet för mig.

Tacksam för svar!

420 x 1.4 bör fungera. Lägg på 10% så är du på den säkra sidan.

Tack för snabbt svar Jonas! Har du någon uträkning eller metod att redovisa? Vill gärna lära mig själv, varför 420 x 1,4?

Ingen erfaren byggare som fortfarande är vaken?

Grundprincipen är ren trigonometri, se bifogad bild (behold my mad Paint skillz...).
Cosinus 40 = 0,766 om v är 40 grader.
Att dividera med 0,766 är detsamma som att multiplicera med 1,305. Takets "bredd" är alltså 1,305 gånger större än huskroppens "bredd". Detta medför att takets yta också är 1,305 gånger större än huskroppens yta (med denna takvinkel).
Observera att om ditt tak sticker ut utanför huskroppen (du har förmodligen en takfot) så måste denna extra takyta beräknas separat.

• Vinkel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med men det komplicerar saken lite att det är en L-byggnad då man inte får riktigt rätt yta om man bara tar centrumlinjen på byggnaden och COS 40.
Men beroende på hur stor takfot det är och hur exakt siffra man behöver ha så är inte multipel på 1.4 helt fel för ett rättvist överslag.

MatsTyresö skrev:
Grundprincipen är ren trigonometri, se bifogad bild (behold my mad Paint skillz...).
Cosinus 40 = 0,766 om v är 40 grader.
Att dividera med 0,766 är detsamma som att multiplicera med 1,305. Takets "bredd" är alltså 1,305 gånger större än huskroppens "bredd". Detta medför att takets yta också är 1,305 gånger större än huskroppens yta (med denna takvinkel).
Observera att om ditt tak sticker ut utanför huskroppen (du har förmodligen en takfot) så måste denna extra takyta beräknas separat.

Takets "matematiska" yta är faktiskt exakt densamma oavsett om byggnaden är rak eller L-formad, men självklart går det åt mera av den verkliga takbeklädnaden för en L-formad byggnad eftersom det uppstår spill vid snedkapningarna där taken möts.

Blir det? då har antingen du eller jag räknat/tänkt fel.
Jag fick det till att takfoten ökade ytan mer på ytterhörnet än den minskade på innerhörnet.

Hur skulle det bli på en tex pentagon-formad byggnad då? eller gäller det alla former på byggnader?

MatsTyresö skrev:
Takets "matematiska" yta är faktiskt exakt densamma oavsett om byggnaden är rak eller L-formad, men självklart går det åt mera av den verkliga takbeklädnaden för en L-formad byggnad eftersom det uppstår spill vid snedkapningarna där taken möts.

Och jag som hade tänkt lämna den här tråden :)
Jag ska skissa ihop nånting som jag kan scanna och ladda upp, men det blir inte idag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.