Byggahus.se

Bostadsrättslokal

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har köpt en bostadsrättslokal på 15 kvm i ett attraktivt område i syfte av att se om det finns pengar att tjäna.
    Priset var mycket lågt och även hyran, så billigare än att hyra ett förråd i princip.

Ingen boendestandard förutom att där finns ett pentry, men finns tillgång till dusch/wc.
    4 väggar och laminatgolv, nytt 3 glasfönster.

I kontraktet framgår det inte att det är förbjudet att bo där och det finns inget avtal skrivet om vad lokalen skall användas till med föreningen.
    I stadgarna framgår det bara att skäl för avhysning är om man använder bostadsrätten för annat ändamål än det överenskomna.
    Mäklaren upplyste mig bara om att det ej är till för boende då det är en lokal.

BRF:en har en tillfällig styrelse då det är ett investmentbolag som köpt huset och har för avsikt att sälja av alla lägenheter så fort som möjligt och sedan låta medlemmarna ta över därifrån.

Min fråga är, finns det tillräckligt med kryphål att använda det som en tex övernattningslägenhet ?

Mvh Jimmy

• Laddar…
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Svårligen. Ska du bo där ska den byta användning och det kräver bygglov (och därmed en förening som är medgörlig). Och du lär inte lyckas uppfylla kraven för bostad på 15 kvm.

3. K
    Medlem · Nivå 9
    Det beror ju på hur du definierar övernattningslägenhet. Det är inte förbjudet att övernatta tillfälligt i en lokal. Däremot är varaktigt boende inte tillåtet. Gränsen kan vara lite flytande, men ett sätt att hålla sig på rätt sida är att se till att lokalen är inrättad för ett annat syfte än boende/övernattning.

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Man får inte folkbokföra sig på en lokal men övernatta är fritt fram.

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Medlem · Nivå 16
    Om man tänker sig typ "Air BnB"? då?

Kanske i form av företag, då bedriver man ju affärsverksamhet i lokalen?

6. Z
    Medlem · Nivå 10
    Gissar att den kommande "riktiga" styrelsen inte hoppar jämfota av glädje åt ett Air BnB-hotell i en bostadsrättslokal. ;)

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 2
    Ok, hade varit extra fint om det gick att hyra ut för enstaka övernattningar också men det är kanske att dra det för långt :D

8. J
    Medlem Nivå 2
    I praktiken finns det enligt mig inget syfte med lokalen.
    Mer än att det står skrivet som hobbyrum i ett papper.
    Ett hobbyrum borde ju nästan ge fria tyglar till vad man kallar hobby ?

9. A
    Medlem · Nivå 20
    Jag tror att du kommer att stöta på problem om du hävdar att det är din hobby att bo i lokaler. Ett långsiktigt sätt att orda det för sig skulle jag säga är att prata med styrelsen om tilltänkta användningsområden och fråga om de har något emot det. Därefter respektera deras önskemål. Om du får nej nu så finns det ingenting som hindrar att du frågar igen när den nya styrelsen är på plats. Ser man pragmatiskt på det hela borde det främst vara intressant för föreningen att du betalar hyran, inte stör och inte hyr ut i andra hand. Då finns inget hinder mot att övernatta.

10. B
    Medlem · Nivå 23
    Föreningen/styrelsen kan vilja att det är en affär eller arbetsplats för att det ska finnas folk som har koll eller rör sig på gatan dagtid för att minska risken för inbrott.

11. J
    Medlem Nivå 2
    Andra hands uthyrning är inget problem, står i stadgarna

12. J
    Medlem Nivå 2
    Det finns ju ingenting sagt om vad som får bedrivas eller inte så länge det inte är av olaglig natur

13. A
    Medlem · Nivå 20
    Det är du själv som använder formuleringen om kryphål. Jag menar att om du inte är säker på vad du får och inte får göra så är det bättre att prata med styrelsen för att klargöra saken än att börja leta efter kryphål. Skall du göra saker som kan anses ligga i en gråzon är det bättre att ha styrelsen med dig än mot dig.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Nivå 11
    Att gå den lagliga vägen med bygglov kan bli en dyr historia eftersom man troligtvis måste ändra i dp