Hej
Min son hyrde en (bostadsrätt) lägenhet och bodde ensam i några år. Så småningom sålde ägaren bostadsrätten till sonen. Sonen står själv för både lånet och på köpeavtal. 3 månader innan sonen gjorde affär flyttade flickvännen in. Sonen har betalat och betalar först hyran och sen lån till banken och avgift till brf själv från dag 1. Flickvännen har pga skulder aldrig betalat en krona. Förhållandet har tagit slut men sambon vägrar flytta ut och kräver halva bostadsrätten.
Sambolagen är tydlig men i det fallet är det väldigt svårt att tolka.
Vad tycker ni?

• Ledsen
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
På vilket sätt menar du att det är svårt att tolka? Bostaden är köpt för gemensamt bruk och inget avtal om att den skulle vara annat än samboegendom finns (antar jag). Att sonen tidigare hyrt den förändrar inte förvärvstidpunkten.

Jag tycker frågan synes klar, även om den är på ett annat sätt än du vill.

• Gilla
Freiherren och 10 till
  • Laddar…
Hej
Intressant fråga.
Vem och hur mycket som betalats spelar ingen roll, det som spelar roll är vad som sagt mellan sonen och sambon, dvs hur såg "avtalet" ut från början.
Har sonen sagt att "vi" ska köpa lägenhet så får man väl fundera om sambon är med på lägenheten men inte på lånet, vilket kan ske beroende på.
Men jag tror knappast banken (om lån finnes) ger tillåtelse att ge bort halva säkerheten.
TS frågade vad vi tycker, och så tycker jag.
/W

• Gilla
Freiherren och 2 till
  • Laddar…
Huvudregeln är att samboegendom ska delas lika mellan samborna, men det finns undantag. Om det skulle anses oskäligt på grund av samboförhållandets längd, parternas ekonomiska förhållanden eller omständigheter i övrigt så kan en så kallad skevdelning göras. Observera att reglerna i Sambolagen är så kallade dispositiva.

• Gilla
Freiherren och 11 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Freiherren och 8 till
  • Laddar…
En liten tröst i en sådan här situation är att det är värdet efter avdrag för lån som skall delas. Så det sonen förlorar nu är halva kontantinsatsen, och hälften av ev. värdeökning.

• Gilla
Freiherren och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En liten tröst i en sådan här situation är att det är värdet efter avdrag för lån som skall delas. Så det sonen förlorar nu är halva kontantinsatsen, och hälften av ev. värdeökning.
Nej. Det är bostadens värde som ska delas. Sonens lån är hans, oavsett vad han har för säkerhet för det.

Edit: Det är en intressant fråga om andelarna skulle kunna jämkas efter vad ena parten lånat för att köpa bostaden. I HD-domen ovan yrkades bara på delande av överskottet, så frågan hur mycket den icke-ägande sambon skulle kunna kräva kan inte utläsas av den domen.

Redigerat:
  • Gilla
Indekkusu och 1 till
  • Laddar…
Jag menar att först räknas skulden bort som sonen har, det som återstår är värdet på bostaden och som skall delas lika vid bodelningen.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Det är bostadens värde som ska delas. Sonens lån är hans, oavsett vad han har för säkerhet för det.

Edit: Det är en intressant fråga om andelarna skulle kunna jämkas efter vad ena parten lånat för att köpa bostaden. I HD-domen ovan yrkades bara på delande av överskottet, så frågan hur mycket den icke-ägande sambon skulle kunna kräva kan inte utläsas av den domen.
Jag ger mig. Du hade rätt och jag fel. Det framgår av 13 § sambolagen att de lån en part har för samboegendomen får dras av från värdet.

Det kändes orimligt att det skulle vara som jag påstod att det var, men regleringen låg en bit bort från där jag tittade.

Så vi får hoppas att TS son är högt belånad.

• Gilla
ylven och 14 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt menar du att det är svårt att tolka? Bostaden är köpt för gemensamt bruk och inget avtal om att den skulle vara annat än samboegendom finns (antar jag). Att sonen tidigare hyrt den förändrar inte förvärvstidpunkten.

Jag tycker frågan synes klar, även om den är på ett annat sätt än du vill.
Jag förstår det men som jag skrev sonen hade redan bott i lägenheten i några år när flickvännen flyttade in. 3 månader senare ville ägaren sälja bostaden till min son och då säga upp hyreskontrakt. Sonen tackade jag till affären. Flickvännen blev aldrig på något sätt inblandat i det hela. Sonen skulle hur som helst köpa bostaden.

R rataxes skrev:
Flickvännen blev aldrig på något sätt inblandat i det hela. Sonen skulle hur som helst köpa bostaden.
Jo, hon blev inblandad så snart hon blev sambo med din son och då träder sambolagen in.

• Gilla
Freiherren och 10 till
  • Laddar…
R rataxes skrev:
Jag förstår det men som jag skrev sonen hade redan bott i lägenheten i några år när flickvännen flyttade in. 3 månader senare ville ägaren sälja bostaden till min son och då säga upp hyreskontrakt. Sonen tackade jag till affären. Flickvännen blev aldrig på något sätt inblandat i det hela. Sonen skulle hur som helst köpa bostaden.
Ja, och flödesmässigt har vi då den här situationen.
  1. Par flyttar ihop.
  2. Lägenhet köps för att bo i ihop.
  3. Paret bor i den under samboskapet förvärvade lägenheten.
  4. Samboskapet ska upphöra och bodelning göras.
Det andra du nämner spelar i sammanhanget ingen roll respektive är kontrafaktiskt gissande (vad sonen skulle gjort om de inte var sambor).

Jag förstår att det här inte är vad du vill höra, utan att du skulle vilja att någon kunde visa hur man undviker den (som jag antar i dina ögon orättvisa) situation som sambon yrkar på. Jag känner inte till någon sådan väg.

• Gilla
Freiherren och 5 till
  • Laddar…
Kan man i detta skede rädda så mycket kapital som möjligt genom att göra en värdering och gå till banken och belåna lägenheten upp till maxbeloppet?

• Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Kan man i detta skede rädda så mycket kapital som möjligt genom att göra en värdering och gå till banken och belåna lägenheten upp till maxbeloppet?
Jag förstår vad du menar. Kan då någon svara om det skulle kunna fungera?

Här skulle jag tro, men det är en gissning. Att det är belåning den dag man separerar som räknas. Det ör dock inte lika lätt att fastställa vilket datum som gäller som vid en skillsmässa. Man kan säkert ha olika uppfattning om exakt när det blev slut.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.