Byggahus.se

Bostadsrätt, fråga.

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Det är så att vi skall sälja vår bostadrätt.
    Vi har renoverat badrummet när vi bodde där.
    Nu vill köparen ha ett skrivtligt brev från mig att det är fackmannamässigt gjort.
    Kan han kräva det?
    Kontraktet är redan påskrivna.
    Mäklaren hävdar att köparen har rätt till detta papper, då vi inte uppgivit badrumsrenoveringen på den sk " frågelistan" som man skriver när man säljer.
    Till saken hör att jag är allergisk mot att skriva under papper om jag inte behöver det.:)
    Det kan ju bara andvändas emot mig.

2. Å
    Medlem · 1 226 inlägg

Re: Bostadsrätt, fråga.

En fråga, är det fackmannamässigt utfört arbete? :p
    Eller rättare sagt, vem är det som utfört renoveringen?

3. M
    Medlem · 274 inlägg

MrElliott

Medlem

Har ni redan skrivit på är det väl inga problem. En bostadsrätt köper man ju i befintligt skick. ;)

MrE

4. P
    Medlem · 548 inlägg

Det är inte jag som gjort jobbet, men det är fackmannamässigt utfört.
    Men jag har ju naturligtvis inga papper på jobbet.:)
    Så om någon frågar så är det ju jag som gjort det.

5. P
    Medlem · 548 inlägg

Det tycker jag också, men mäklaren vill att vi skriver papper.

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 019 inlägg

hempularen

Moderator

Är böjd att hålla med föregående.

Men man kan ju se det så att om föreningen ställer krav på att badrummsrenoveringar skall vara fackmannamässigt utförda, så skulle en icke fackmannamässig renovering kunna innebära att badrummet måste åtgärdas alldeles oavsett om där är några problem med läckage osv. I det läget så skulle man kunna hävda att den badrumsrenovering som tydligen nämnts i objektberkrivningen per definition inte är en badrumsrenovering. Om den inte är fackmannamässigt utförd. I det läget så har ni gjort en felaktig utfästelse.

Som jag ser det så beror det på om föreningen på något sätt har krav på fackmannamässighet. Antingen i sina stadgar/ordningsregler, eller i annat informationsmaterial om underhållskyldighet. Eller i det fall renoveringen krävde godkännande från föreningen, så kan de ha ställt krav på utförandet som villkor.

7. P
    Medlem · 548 inlägg

Men om jag inte skriver på så har jag ju inte sagt att det INTE är fackmannamässigt utfört, eller hur?
    Jag har ju inte sagt någonting alls.:)
    Kan tänka mig att skriva att badrummet renoverades medans vi bodde där, inget annat, borde inte det räcka?
    Det är ju inte föreningen som kräver pappret det är köparen.
    Sen tror jag iofs att föreningen vill ha det fackmannamässigt utfört, men det är ju en annan femma. Tror inte du får renovera om det inte är riktigt gjort.

8. H

hempularen

Moderator

Det är ju just att om föreningen kräver att det skall vara fackmannamässigt, så kan man ifrågasätta om badrummet är renoverat eller om de nya äragrna för att uppfylle föreningens krav skulle kunna bli tvugna att göra om det omedelbart.

Om så är fallet så skulle det kunna hävdas att du inte levererar en lägenhet enl. den spec. som köparna köper på. Resonemanget är lite långsökt.

Ditt problem är ju så vitt jag förstår att mäklaren verkar hålla med köparna i en här frågan, och det är väl i första hand mäklaren som du behöver övertyga om att pappret inte kan krävas. För får du inte med dig mäklaren i det här så tror jag du kan glömma affären.

9. P
    Medlem · 548 inlägg

Glömma affären?
    Kontrakten är ju påskrivna.

10. H

hempularen

Moderator

Som jag sa så är det långsökt, men köparna skulle ev. kunna backa (och få rätt) om du inte kan leverera en lägenhet enl. den spec. dom köpt på. Och om (återigen långsökt) badrummet inte är fackmannamässgt renoverat så skulle man kunna hävda att det inte är renoverat eftersom föreningen kan kräva att jobbet görs om när som helst.

Jag misstänker att så länge mäklaren tycker att du har fel så kommer han att understödja köparna om dom skulle kräva att ex. få göra avdrag på priset för "felet".

Nu förutsätter jag att kontraktet är påskrivet, men köpesumman är ännu inte betald och köparna har inte tillträtt. Har du redan fått betalt så är läget ett annat, för då har dom ju tagit emot varan och "godkänt" den.

11. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Nu är jag iof. inte särskilt bevandrad i juridiken ;), men jag skulle då dra mig i det längsta för att skriva på något sådant papper med de vaga formuleringarna, vad exakt står "fackmannamässigt" för om man nu skulle använda en sådan formulering, kan det tolkas på olika sätt osv osv.

Det enda jag personligen skulle kunna tänka mig är att skriva upp vilka produkter/fabrikat som använts samt formuleringen att man "följt tillverkarens rekommendationer" vid arbetet (under förutsättning förstås att man vet vilka det är samt att man verkligen gjort det ;))

Vet du inte vad som använts samt hur arbetet är utfört så skulle jag då inte skriva på något papper alls ;)

MVH//Christina.

12. F
    Medlem · 129 inlägg

fjonsson

Medlem

Låt säga att din golvbrunn börjar läcka och grannen under får en fuktfläck i taket. Föreningen kommer nog i detta läge kräva lägenhetsinnehavaren på kostnaderna som uppstår. Kan ju bli fantastiska skador i ett flerfamiljhus. Inte lämpligt att ha Timell-wannabe lösa där...(inte för tat jag påstår att u är en men generellt menat)..

13. P
    Medlem · 548 inlägg

De har betalat handpenning, och vi har fått våran del av den(efter mäklararvode). Pengarna är på vårat konto, så de pengarna lär de aldrig få se igen om de försöker häva köpet.

14. H

hempularen

Moderator

Som jag sade så låter det mer och mer orimligt att du skulle behöva skriva på.

Men en detalj, mäklaren har tydligen redan tagit sin andel av handpenningen, det är väldigt vanligt att dom gör så, men det är olagligt.

Mäklaren har inte rätt att ta ut arvode förrän affären är helt klar, och det är den inte förrän efter tillträdesdagen, och köparen skall ha beviljats medlemskap i föreningen. Det räcker inte med ett kontrakt för att mäklaren skall kunna ta ut sitt arvode.

15. Coolman
    Medlem · Skåne · 565 inlägg

Coolman

Medlem

Det Byggimperiet skrev "följt tillverkarens rekommendationer" var en fullträff för min del.

Ej så svårt formulera ett brev och skriva allt e gjord enligt de bestämmelser som finns.

Eller kan du leta upp nån VVS-företag som konkat ganska nyligen och skriva företagets namn gjorde detta och sen om kanske 1 år visar sig bli skador o de ska kontakta företaget existerar de ju ej ;)

Men jag har klart för mig att vi svenskar jämt ska säga "Ska vara fackmässigt gjort" bla bla. Finns faktiskt folk som ParkaKungen att han gör jobbet lika bra eller t.o.m. bättre kanske...

Seriösa mäklare brukar sätta in handpenning på ett klientkonto och sen vid den dagen nyklarna ska byta ägare dras provisionen från klientkontoto och resten får säljaren + de summorna som återstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.