Byggahus.se

Bostadspolitik – så tycker partierna

1. A
    Anonym

Anders 1900

Anonym
    Den viktigaste frågan i svensk bostadspolitik är inte ställd, kommer Alliansen att införa marknadshyror ?
    Det är för många i Sverige verkligen en viktig fråga

• Laddar…
  2. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 274 inlägg

KnockOnWood

Husägare
  3. D
    Besserwisser · E · 14 435 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag tycker också att standskyddet är väl extremt, men sannolikt inte på sama sätt som många andra. Man skulle kunna lätta på det och få en ökad tillgänglighet. Nu får man inte göra något, vilket resultarar att man i allmänhet inte kommer fram till vattnet. Om man tillåter att man bygger bryggor lite mer generöst, men är tydlig med att allemansrätten gäller så skulle det gynna alla. Det blir tyvärr lite mycket jante, när man bockerar bara för sakens skull många gånger.

4. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 1 759 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Jag förstår vad du menar, men...tror du att den som bygger bryggan skulle acceptera att ha folk rännandes NÄRA sitt hus? Mitt svar är ett definitivt nej på den hypotetiska frågan. Vidare så finns inte strandskyddet för sakens skull. Det är väl underbyggt och väl motiverat vilket syftet med strandskyddet är.
    Det finns gott om mark i Sverige, annan än strandmark.

5. D
    Besserwisser · E · 14 435 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det finns säkert en hel del som skulle bygga brygga och röja vid stränder även med de premisserna. Även om de naturligtvis hellre vill ha det privat.

6. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Det var bara en bisak i det hela. För mig handlar det om biosfärer, bevara och skydda utsatta arter och miljöer. Jag anser inte att en lyxig utsikt eller plats för en villa skall få stå över det någonsin.

• Laddar…
  7. A
    Anonym

anders1900

Anonym
    Strandskydd är ok men hur många stränder kommer allmänheten fram till, bommar o förbud, Alla i Sverige skulle kunna få en tomt nära vatten så många sjöar finns det ju, naturligtvis ska stränder ha sitt skydd, o strandskydd Norrlands innland är ju fjantigt.

8. Cancerman_777

Cancerman_777

Renoverare
    Läs förarbetet till lagen så förstår du bättre. Och nej, det är långt ifrån fjantigt.

9. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 264 inlägg

ZipLock

Husspekulant
  10. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
  11. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Jag vet inte det. Vi åkte på en liten MC-tur över Stekenjokk för några veckor sedan. Ingen av oss hade varit där tidigare (jag vet, man får skämmas en skvätt) men vad man kunde konstatera var att trots avsaknad av civilisation så stod stugorna utplacerade lite överallt utefter alla sjöar vid Vildmarksvägen.
    Sen finns det givetvis en miljon andra sjöar där det inte ens finns ett älgtorn, men det beror på andra saker än strandskyddet.

12. H
    Medlem · stockholm · 17 inlägg

haggeSTKHLM

Medlem
    Utan kunskap!

13. H
    Medlem · stockholm · 17 inlägg

haggeSTKHLM

Medlem
    Stämmer, eftersom kommuner, eller andra nerskräpande, nertrampande, gå förbi utan att se hur vacker, mjuk, fräsch den är, den bryr sig inte om naturen, bara den som äger den som tar hand om det. När allt ska vara (tillhöra) till alla, då ingen ska bry sig om något länge, så skulle inte heller bli någon "avundsjuka" länge. Det vill kommunisterna: vad som är din, är min, men min är bara mitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.