Byggahus.se
"Ses över" = höjas. Skulle bli väldigt förvånad om de sänkte någon skatt för att jämna ut. Men det är klart, det kostar med bidrag till allt och alla.

Vilket jäkla trams. Det är väl dyrt nog som det är att sälja fastigheter. Jag förstår fortfarande inte hur detta skulle stimulera till byggandet av fler hyresrätter. Det betyder ju i så fall att dessa pengar skall gå till subventioner, vilket enbart gynnar byggföretagen eller kommunernas bostadsbolag vilka redan tjänar bra med pengar, åtminstone här nere i Skåne.

S
Dumheten personifierad.

D09
om herr kappland vill minska segrerationen så bör man satsa på att fler ska ha råd att bo i villor och inte trängas i betongförorter.

En villaägare bidrar med enormt mycket till marknaden och staten genom att sätta pengar i omlopp vid renovering, byggnation och underhåll.

Själv har jag säkert laggt 2,2 miljoner om man bortser från tidigare utlägg i fastigheten. Detta borde generera i arbetstillfällen, skatt/moms samt att jag har laggt ner oräkneliga timmar på fastigheten.

Jag kan dock inte ringa ett samtal när kylen går sönder utan det ligger på mitt ansvar att ha täckning för det.

Hade iofs kunnat resa betydligt mer om jag bott i en lägenhet. Pengarna hade då iofs inte stannat i sverige och genererat skatt/ arbete.

E
Desperationen inom vårt regeringssubstitut efter fler skatteobjekt är makalös. Vi lär komma att se mera av detta.
Allt för Saken...

Bra förslag - om man jämställer beskattningen av brf-lägenheter med villor. Max-beskattningen för en villa ligger väl runt 7-8 000 kr (efter indexhöjningar). En brf-lägenhet betalar väl max 1 200 kr även om den kostar 40 miljoner?

Du tänkte inte på att om skatten för en brf-lägenhet, via BRF höjs och som föreningens betalar, drabbas även samtliga hyresrätter av samma höjning. Lär inte hända sålänge såssepatrasket & co sitter kvar...

Mitt inlägg var lite ironiskt och påtalar orättvisan mellan villor och brf. Jag har svårt att förstå varför t.ex. Åsbrink och Johansson under alla år de ägt lägenheten på Norr Mälarstrand har betalat en spottstyver i skatt jämfört med min mkt ordinära villa i en Stockholmsförort. Nu har det dock blivit mkt bättre jämfört med "gamla" fastighetsskatten, men det är fortfarande stor skillnad. Den gamla fastighetsskatten var helt sjuk.

Ja, att det finns en fastighetsavg/skatt kvar är märkligt trots 8 år av borgerligt styre! Alltid ska man bli r-vkn-llad i detta land...

Fy fan vad jag avskyr den nuvarande regeringen...dom är fan pantade i huvudet allihop, Åsa Romson är fan värst. Fan vet om det inte hade varit bättre att dom samlar ihop ett gäng från Samhall å sätter i Rosenbad istället för nuvarande Kalle Anka regering!

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Måste säga att det är rätt roande att läsa alla "intelligenta" inlägg när det handlar om skatt.
Ni inser att det är tack vare skatten som vi har sjukvård, skolor, polis, försvar osv.? Eller?
Men visst ja, ni har ju inga barn, blir aldrig sjuka, åker aldrig på allmänna vägar osv.

Men visst, även jag skulle gärna betala mindre.
Men jag vet inte om jag vill betala mer i inkomstskatt än t.ex. nån som spekulerar i bostäder gör på sin vinst?

Reavinsten, hur f.n kan det vara upprörande att betala 22-30% på en vinst som uppstått ur intet???
Observera, att i stort sett ALLT som du gjort med din bostad under perioden du ägt den skall räknas bort från vinsten INNAN skatten beräknas. Har ni några andra bra sätt att tjäna pengar där skatten är lägre???

Ja, men det är väl vettigt att man börjar tänka kring detta med fastighetsskatt.
Naturligtvis ska man jämställa alla boendeformer, men sen kanske man ska göra som i våra grannländer (och många andra länder), kommunalisera fastighetsskatten. Detta kan innebära en differentierad skatt både inom landet och kanske kommunen beroende på behov/önskemål.
Och, naturligtvis så ska vi han nån form av fastighetsskatt även på fritidshus.
Vilken nivå som dessa skatter ska ligga på är dock en annan fråga.

Och för er ljushuvuden som tror att detta med fastighetsskatt är nåt unikt för Sverige, http://en.wikipedia.org/wiki/Property_tax, t.o.m in the land of freedom and glory har de sånt!

Krilleman
Observera varför skatten ska höjas, nuvarande regering har klart och tydligt proklamerat att dom trodde det var bättre ställt i statsfinanserna. Men det är det inte. Mer pengar måste in.

Är det sossarnas fel?

Och nej, jag röstade inte på dom heller, men det är fel att skylla på dom i detta ämnet!

Sveriges problem är väl som väldigt få vill erkänna, att skatterna varit/är för många, olika, komplicerade, höga att de företag/personer med mycket pengar eller som tjänar mycker pengar kan smita undan och komma undan, inte alla men många lyckas med sin s.k skatteplanering. Om skatterna varit lägre hade incitamenten varit färre att försöka komma undan med lägra skatter försvunnit helt eller delvis. Jag tror alla här och i landet med delar av hjärnan i behåll gärna betalar för sjukvård, vägar, förskolor m.m.

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.