Byggahus.se

Bostadsbubblan: Riskerna större nu än 1990

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    De som idag köper bostäder med hög belåning riskerar att tvingas sälja och behålla lån som de aldrig klarar att betala tillbaka. Riskerna är mycket större än 1990, eftersom lönerna inte alls stigit lika mycket som bostadspriserna.

Du kan läsa artikeln här: Se upp - riskerna större nu än 1990

2. G
    Anonym
    140 000 bostäder i Stockholm under 15 år, det är 9333 st om året - hur långt räcker det när vi har 190 000 akut asylsökande i landet i år och troligen ungefär lika många nästa år enligt Migrationsverket?
    Okej att de bor väldigt tätt på flyktingförläggningarna, men så småningom ska de ju integreras i samhället och bo som vem som helst (dvs i genomsnitt kanske 3 personer/bostad). Skulle man sprida ut alla jämnt över landet skulle då övriga Sverige utanför Stockholm behöva bygga 54000 bostäder per år - och då räknar vi inte med övrig migration inom landet, nya flyktingar efter 2016, ev. födelseöverskott osv.
    Har vi ens en byggnadssektor som skulle hinna med att bygga 63000 bostäder om året?

Jag misstänker att efterfrågan på bostäder fortsatt kommer att vara större än utbudet under många år.

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Jag slog upp statistiken för 2013 och då ökade Stockholms län med knappt 40 000 personer på ett år. Om samma takt bibehålls så betyder det 600 000 fler personer på 15 år. En artikel i SvD sade att om tjugo år så har Stockholms län 700 000 fler invånare. Så båda dessa är i samma storleksordning och mycket större än 140 000. Om det skall räcka så behöver vi ha fempersonshushåll i genomsnitt! Om vi räknar med 50% enpersonshushåll, som är det vanliga idag så behöver alltså de andra ha tio personer per hushåll för att väga upp. Det är ju som alla förstår helt orealistiskt.

Med "bara" 140 000 nya bostäder på femton år så minskar alltså utbudet i Stockholm om vi räknar med en vanlig boendemix. En ganska stor reell minskning dessutom.

Redigerat 23 okt 2015 15:48
    • Laddar…
  4. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Jag håller väl iofs med om att 140 000 nya bostäder inte räcker, men i texten står det att det är i Stockholms Stad och 40 000 nya personer är i Stockholms län.

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja OK. Äpplen och päron. Fel av mig.

Siffran för Stockholms stad är 16500 under samma period, 2013. Så dela med lite mer än två. Så säg 250 000 under perioden. Då kan kalkylen precis gå ihop. Dvs bristen på bostäder blir inte värre. Men det lär ju knappast leda till några stora prisfall. För att det skall ske så behöver ju utbudet öka ganska kraftigt.

Och detta förutsätter att alla andra kranskommuner bygger lika mycket. Av de femton kommuner som ökade mest under 2013 så låg tio i "Stockholm".

Fortfarande alltså inte så att det i sig med nödvändighet skulle påverka bostadspriserna.

• Laddar…
  6. V
    Medlem · Nivå 9
    bostadspriserna styrs mer av tillgång på billiga krediter än på tillgång på bostäder så tillväxtstudier säger föga om framtida krascher.

• Laddar…
  7. G
    Anonym
    Folk som är dumma och inte har en långsiktig planering får skylla sig själva. Tyvärr drabbar det gemene om det kraschar. Bort med de statliga vinstgenereringarna till bankerna NU!!

8. N
    Medlem · Nivå 9
    Vaaa.....vadå. Förväntas jag betala tillbaka de pengar jag lånat? Jag har ju hört att det är billigt att låna, för f-n!

9. N
    Medlem Nivå 6
    Alla "experter" glömmer en sak. 1990 var det överskott på bostäder. Man rev och skrotade massor av hus ute i landet.

Idag är det över 100.000 som söker bostad bara i Storstockholmsorådet, och 200.000 asylsökande som kommer att behöva permanent bostad framöver..

Samtidigt som samordningen i löneförhandlingarna brutit samman och man förväntar sig kraftigt statligt stöd till nybyggande. Det kommer att driva upp byggkostnaderna kraftigt.

Tror någon seriöst på ett kraftigt prisfall på bostäder då?
    Inte jag i alla fall!!

10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Regeringen vill ju absolut inte ha en krasch på bostadspriserna, så jag tror att det kommer att bli lättnader för bolånetagare om priserna börjar falla.

• Laddar…
  11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    De kan bo i tält?

//Löfven

12. loffes
    Medlem Nivå 6
    Nu är diskussionen för utifrån bostäder men det är en ganska snävt område om man ska täcka in den befolkningsökning som vi står inför och har stått i de senasre tio åren.
    Göteborg (storgöteborg) har ca 500 000 invånare, staden har tagit ca 400 år att bilda.
    Nu kommer det in samma folkmäng på ett par år.
    Hur ska inte bara bostäderna räcka hur ska sjukvård, skolor och infrastruktur räcka?
    Hur ska det finnas jobb till alla?

Om inte Sverige hamnar i lyxfällan så ska jag äta upp min hatt.

13. G
    Anonym
    Nej det tror jag inte. Sveriges befolkning beräknas öka med mer än 100 000 per år. På 15 år blir det fler än 1,5 miljoner, säkert 500 000 till 1 miljon i Stockholm. Det är alltså alldeles för lite med 140 000 bostäder, som säkert kommer överklagas infinitum enligt svensk tradition.

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Svenskar har ju betydligt mer boyta per person än medlet i i-länder. En stor del av bostadsbristen löser sig säkert själv med att vi helt enkelt får tränga ihop oss. Resultatet lär bli lägre boendestandard och prispress uppåt, samt att många får bo på sätt som de egentligen inte vill. Typ inneboende, kollektiv, friggebod etc.

15. I
    Anonym