Hej!
Har en WAK28267SN, Bosch Serie 4 VarioPerfect, från 2016 som började låta så här idag. Det är bara runt uppskattningsvis 1000-1400 rpm, under det hör man inget avvikande förutom lite små knaster precis vid start. Displayen glitchar genom att blinka samtidigt som den börjar snurra trumman.
Vad kan det vara? Är det farligt att köra den?
Inga felkoder eller felmeddelande.
Har en WAK28267SN, Bosch Serie 4 VarioPerfect, från 2016 som började låta så här idag. Det är bara runt uppskattningsvis 1000-1400 rpm, under det hör man inget avvikande förutom lite små knaster precis vid start. Displayen glitchar genom att blinka samtidigt som den börjar snurra trumman.
Vad kan det vara? Är det farligt att köra den?
Inga felkoder eller felmeddelande.
kan ju vara motorkolenM marcusjj skrev:Hej!
Har en WAK28267SN, Bosch Serie 4 VarioPerfect, från 2016 som började låta så här idag. Det är bara runt uppskattningsvis 1000-1400 rpm, under det hör man inget avvikande förutom lite små knaster precis vid start. Displayen glitchar genom att blinka samtidigt som den börjar snurra trumman.
Vad kan det vara? Är det farligt att köra den?
Inga felkoder eller felmeddelande.
Nu är baksidan borta. Den låter verkligen jättehögt! Det kommer från den stora motorn som driver trumman. Låter inne från mitten av motorn tror jag.electroluxaren skrev:
Kan kolen göra att det låter så här? Eller är motorn körd tror du?
Jag testade att stänga av maskinen under fullt rpm, då slutade ljudet direkt. Så det är ju direkt kopplat till att den driver på
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 459 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 459 inlägg
Låter som extrem gnistbildning pga totalslut motorkol.
BSH:s motorer på slutet innan de bytte helt till induktion var verkligen inte bra.
En Siemens (turkbyggd) från ungefär samma år började krångla med oljud vid centrifugering. Även motorn hade ett jetplansliknande vinande. Fick helt ny maskin (turkbyggd också) på garanti.
Motorn i den nya maskinen lät extremt illa redan efter mindre än ett år. Det ledde till ett motorbyte (helt ny i kartong från BSH, var med vid bytet). Tyvärr var även den skit och började låta som sju svåra år redan efter ett halvår.
Trots att vi nu var 3 månader över ursprungliga 5-åriga garantin så fick jag, efter bra diskussion med lokala verkstaden och BSH, en helt ny maskin med induktionsmotor, byggd i Tyskland. Inga problem sedan dess. Helt annan kvalitetskänsla. Första maskinen var en 5-serie, andra en 3-serie (trots mina protester som BSH vid det tillfället struntade i) och sista som håller, en 7-serie. Det värmer ett gammalt BMW-hjärta. 😆😉😎
Innan hela denna historien hade jag en Siemens 3903 byggd 1994. Den höll i mer än 10 år innan jag bytte kol själv. Var aldrig sådant oväsen ändå och den maskinen överlevde 2 kolbyten till. Tog ur motorn och den funkar än, var något annat som gick hädan. Knappt märkbart glapp i lagerna efter 19 år.
Edit: Rättade efter minnesfel.
BSH:s motorer på slutet innan de bytte helt till induktion var verkligen inte bra.
En Siemens (turkbyggd) från ungefär samma år började krångla med oljud vid centrifugering. Även motorn hade ett jetplansliknande vinande. Fick helt ny maskin (turkbyggd också) på garanti.
Motorn i den nya maskinen lät extremt illa redan efter mindre än ett år. Det ledde till ett motorbyte (helt ny i kartong från BSH, var med vid bytet). Tyvärr var även den skit och började låta som sju svåra år redan efter ett halvår.
Trots att vi nu var 3 månader över ursprungliga 5-åriga garantin så fick jag, efter bra diskussion med lokala verkstaden och BSH, en helt ny maskin med induktionsmotor, byggd i Tyskland. Inga problem sedan dess. Helt annan kvalitetskänsla. Första maskinen var en 5-serie, andra en 3-serie (trots mina protester som BSH vid det tillfället struntade i) och sista som håller, en 7-serie. Det värmer ett gammalt BMW-hjärta. 😆😉😎
Innan hela denna historien hade jag en Siemens 3903 byggd 1994. Den höll i mer än 10 år innan jag bytte kol själv. Var aldrig sådant oväsen ändå och den maskinen överlevde 2 kolbyten till. Tog ur motorn och den funkar än, var något annat som gick hädan. Knappt märkbart glapp i lagerna efter 19 år.
Edit: Rättade efter minnesfel.
Redigerat:
du kan ju ta bort remmen och kolla utanM marcusjj skrev:Nu är baksidan borta. Den låter verkligen jättehögt! Det kommer från den stora motorn som driver trumman. Låter inne från mitten av motorn tror jag.
Kan kolen göra att det låter så här? Eller är motorn körd tror du?
Jag testade att stänga av maskinen under fullt rpm, då slutade ljudet direkt. Så det är ju direkt kopplat till att den driver på
Det ena kolen är tokslut och inne på metallen av sladden. Får köpa hem nytt kol!electroluxaren skrev:
Tusen tack för all hjälp!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 459 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 459 inlägg
Glöm inte att köpa lite fin smärgelduk och försiktigt slipa rent kollektorn i motorn (kopparplattorna som kolen vilar mot) eftersom de blivit påverkade/skadade av att köra med så slut kol. Var bara försiktig så du inte skadar motorlindningarnas anslutningar till höger i bilden. Då ger du motorn bästa förutsättningar efter bytet. Slipa tills du ser fin kopparfärg runtom hela och blås helst rent efteråt så det inte är kopparpartiklar kvar i motorn.
Smärgelduk är väv/tygbaserat så det enklaste brukar vara att dra av en lite längre bit som är kanske 5 mm smalare än kollektorn och sedan trä duken runt om kollektorn, dra försiktigt i de båda fria ändarna samtidigt som man roterar motorn. Då har man bra kontroll på vad man gör.
OBS! Du måste byta båda kolen samtidigt. Det framgår inte av ditt inlägg, men du har antagligen redan räknat ut det. Kolen brukar också bara säljas i par.
Smärgelduk är väv/tygbaserat så det enklaste brukar vara att dra av en lite längre bit som är kanske 5 mm smalare än kollektorn och sedan trä duken runt om kollektorn, dra försiktigt i de båda fria ändarna samtidigt som man roterar motorn. Då har man bra kontroll på vad man gör.
OBS! Du måste byta båda kolen samtidigt. Det framgår inte av ditt inlägg, men du har antagligen redan räknat ut det. Kolen brukar också bara säljas i par.
Tack för alla fina tips!MultiMan skrev:Glöm inte att köpa lite fin smärgelduk och försiktigt slipa rent kollektorn i motorn (kopparplattorna som kolen vilar mot) eftersom de blivit påverkade/skadade av att köra med så slut kol. Var bara försiktig så du inte skadar motorlindningarnas anslutningar till höger i bilden. Då ger du motorn bästa förutsättningar efter bytet. Slipa tills du ser fin kopparfärg runtom hela och blås helst rent efteråt så det inte är kopparpartiklar kvar i motorn.
Smärgelduk är väv/tygbaserat så det enklaste brukar vara att dra av en lite längre bit som är kanske 5 mm smalare än kollektorn och sedan trä duken runt om kollektorn, dra försiktigt i de båda fria ändarna samtidigt som man roterar motorn. Då har man bra kontroll på vad man gör.
OBS! Du måste byta båda kolen samtidigt. Det framgår inte av ditt inlägg, men du har antagligen redan räknat ut det. Kolen brukar också bara säljas i par.
Ja, planen var självklart att byta båda 😊
Men tyvärr visade det sig även att ett lager är slut också. Det är det jag hört som knastrande.
Motorbyte känns onödigt på en så här gammal maskin (skitmaskin). Lutar åt att vi köper en ny maskin istället 👍