Byggahus.se

Bosch torktumlare larmar "töm vattenbehållare"

1. Vulcan61
    Medlem Nivå 9
    Eller är maskinen så himla kass helt enkelt. Men att jeans ska ta över 5 timmar att torkar efter tvätt utan centrifegiering på tvätten just då. Låter otroligt dåligt. Känns som första timmarna suger den knappt nått vatten alls. Sen ett par timmar senare så fyller den upp en hel del vatten i tanken. Kolla man omdöme på hemsidan så ger en person den värdelöst omdöme

https://www.bosch-home.se/produktlista/WTW84268SN#/Tabs=section-reviews/

2. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Nä, principen/tekniken är samma för hela plattformen. Min fungerar utmärkt, inne på min andra på lika många hus. I programläget tar det ca 1-2 min innan kompen startar men du hade väl kört så pass länge tidigare?
    Och den fungerade tidigare, när den var ny?

3. Vulcan61
    Medlem Nivå 9
    Har aldrig kört jeans innan där i innan. ville krympa ett par blev i chock av tiden. Och körde sist när ja filmade i ca 20 min då var kompressorn kall. Så nått strul är det nog. Men men få lägga ner den nu tror jag. Få prova bomulls kläder testa

4. A
    Anonym
    Ska inte ta mer än 1-2 timmar på full maskin.

• Svara
  5. V
    Medlem · Nivå 9
    Har läst igenom tråden och tittat på det som behandlats men lyckas inte få ordning på torktumlare, en Bosch WTW87589SN, fyra år gammal. Den torkar tvätten och man hör att det går igång wen pump och behållaren fylls men det kommer inget vatten ur avloppsslangen. Jag har anslutit den enligt instruktionen här https://media3.bsh-group.com/Documents/9000732223_D.pdf . Ingen propp kvar i botten alltså.
    Kör jag maskinen med behållaren borttagen så kommer det vatten upp dit. Det bör väl tyda på att pumpen fungerar?
    Om jag fyller behållaren med vatten över handfatet så rinner en del ut men inte allt.
    Om jag blåser i avloppsslangen så bubblar det i maskinen så det verkar vara fritt där.
    Fattar inget. Är det nån sorts semistopp i behållarens avloppshål?

6. torbeno
    Husägare · Nivå 12
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Tja. Skummat genom denna tråd. Har samma problem med Simens iq700 torktumlare som varnar för tömmning. Inge skräp i eller runt pumpen. Det är väl samma maskin som bosch.

Ibland har det funkat att starta om torktumlaren, ibland göra rent kring fuktsensorn i tumlaren och ibland att gegga runt bakom tumlaren i den stora vattenbehållaren. Skapligt trött på att en torktumlare för 7500 är så jävla dålig.

Ska jag köpa en ny pump eller ska jag ringa service och betala ett par tusen? Eller ska jag kasta skiten och köpa en ny?

8. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Vad heter din modell

9. S
    Medlem Nivå 1

Iq 700, tror det kan vara Wt47w568dn.

Just nu går torktumlaren som den ska, peppar peppar, vill inte öppna lucka och kolla serie nr just nu =)

10. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Maskinen har pumpen på baksidan, har du lossat den och kontrollerat om den kan rotera lätt?

11. S
    Medlem Nivå 1
    Har tittat förut och gjort lite rent men har aldrig varit nån större mängd skit. Har inte tänkt på ifall den roterar lätt. Om den inte gör det, är det en ny som gäller då?

12. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Ja, köpa ny är enkla och snabba lösningen. Hur gammal är maskinen? Vissa av dessa maskiner har sålts med 5 års garanti.

13. S
    Medlem · Nivå 12
    Jag fick min två år gamla samsung lagad idag och den varnade också för full vattenbehållare. Hade felsökt själv och med sensorn urkopplad så gick den som vanligt så jag förvarnade reparatören som hade med sig ny och efter byte var allt som vanligt igen. Sensorn var en modell med flöte och nån magnetring. Man såg inga som helst fel på den iallafall. Mailade lite med supporten innan detta och den svenska är ju urusel och har därför vänt mig till supporten i nerderländerna av alla ställen och de är lite mer serviceminded. De kunde berätta att de sålt 18st givare i år så de var ju inte oförstörbara iallafall.

Så ett tips är ju att koppla ur sensorn och se vad som händer. Det kan ju vara så att pumpen styrs av sensorns nivå så man får ju hålla koll. På Samsung verkade det som den bara var involverad i själva varningen.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Den är sen 2017. Har för mig att jag kollade med garantin sist, då var det tyvärr inte mer än standard, 1 år.

Tack för hjälpen i alla fall.

15. S
    Medlem · Nivå 12
    Kolla tillverkarens garantier också......Min samsung var det ett år på via elgiganten där den är köpt. Sen vid diskussioner med samsungs support så kom det ju fram att Samsung själva har två års garanti......De sa inte elgiganten ett smack om.